KUALA LUMPUR: Sukar untuk menentukan punca tanah runtuh yang berlaku berdekatan Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia (MACA) di Persiaran Tuanku Syed Sirajuddin, Bukit Tunku di ibu negara kerana pihak-pihak berkenaan masih menjalankan siasatan.

Pengarah Program SlopeWatch, Eriko Motoyama bagaimanapun berkata, berdasarkan penerangan awal pihak bomba, ada kemungkinan tanda-tanda awal sudah muncul untuk beberapa lama.

"Bomba kata sebelum runtuhan besar ada runtuhan kecil tetapi mungkin ada tanda-tanda tanah runtuh kecil terutamanya apabila berkaitan paip pecah.

"Ini kerana menurut JKR, paip pecah adalah salah satu punca tanah runtuh, apa sahaja berkaitan air.

"Ada banyak faktor juga faktor lain seperti cerun curam dan sistem perparitan yang rosak. Tetapi bukan bermakna paip pecah hari ini dan esoknya terus tanah runtuh mungkin sudah lama ia berlaku.

Tanah Runtuh

"Antara tanda-tanda yang berguna untuk diperhatikan orang awam seperti cerun jadi berair atau soggy. Dalam situasi macam ini akan ada air bertakung, boleh nampak di kaki cerun.

"Di tengah-tengah cerun, tanah kadang-kadang berair. Manakala di bahagian atas ada hakisan, kadang-kadang boleh nampak rekahan," katanya ketika muncul dalam Buletin AWANI Khas, di sini pada Selasa.

Motoyama yakin agensi teknikal sedang membuat penilaian pantas untuk memahami keadaan semasa.

"Bomba sedang memantau pergerakan tanah bagi mendapatkan penyelesaian sementara tentang cara mengurus dan memastikan orang ramai selamat, serta memastikan tiada pergerakan tanah sekunder yang boleh menyebabkan kerosakan lebih teruk," tambahnya.

Terdahulu, satu kejadian tanah runtuh berlaku di cerun bukit melibatkan kawasan seluas 1,115 meter persegi berhampiran MACA, pada jam 1.54 petang Selasa.

Bomba memaklumkan sumber air yang berada di bawah aliran tanah berkemungkinan menjadi punca kepada kejadian.