Lost Paradise Resort di Jalan Batu Ferringhi masih dibenarkan beroperasi dengan pemantauan ketat daripada pihak berkuasa susulan kejadian tanah runtuh di tapak kerja pembinaan tembok penahan sehingga mengorbankan empat nyawa, Selasa lalu.

Datuk Bandar Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP), Datuk Yew Tung Seang berkata bagaimanapun, sekiranya hasil siasatan mendapati ada isu-isu melibatkan soal keselamatan, maka pihak berkuasa akan mengambil tindakan sewajarnya bagi menjamin keselamatan orang ramai.

"Setakat ini, tiada keperluan untuk tindakan sebarang penutupan. Namun, kita akan terus memantau lokasi kejadian sehingga kerja-kerja pembaikan bagi menstabilkan serta menguatkan tanah di kawasan berkenaan selesai," katanya ketika ditemui di Sekolah Kebangsaan Sungai Gelugor di George Town pada Khamis.

Menurutnya, walaupun tanah pusat peranginan itu adalah milik persendirian namun adalah penting untuk mana-mana individu mendapatkan kebenaran daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) terlebih dahulu sebelum menjalankan kerja-kerja pembaikan tanah.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Perancangan Bandar dan Desa Negeri, Jagdeep Singh Deo memaklumkan pada masa ini, kerja-kerja untuk menstabil serta menguatkan tanah di kawasan berkenaan sedang dijalankan oleh pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) sert PBT yang terlibat.

Katanya, kerja-kerja itu akan mengambil masa antara tiga dan empat minggu untuk disiapkan dan keutamaan adalah untuk memastikan keselamatan pengguna jalan raya terjamin.