PEKAN: Beberapa cadangan sedang dikaji dalam usaha menambah baik skim perkhidmatan askar wataniah, kata Asisten Panglima Pasukan Simpanan Mej Jen Datuk Hamdan Ismail.

Beliau berkata antaranya ialah kertas cadangan penambahbaikan insentif askar wataniah dan penambahbaikan ganjaran perkhidmatan askar wataniah.

"Antara cadangan yang boleh ditambah baik ialah emolumen gaji... bagaimanapun kita sedia maklum tentang keadaan semasa ekonomi negara sekarang tetapi pasukan simpanan akan teruskan usaha ini supaya dapat direalisasikan," katanya dalam sidang media selepas menyempurnakan Sambutan Ulang Tahun Askar Wataniah Ke-65 di Rejimen 505 Askar Wataniah, Kem Force 136 di sini semalam.

Pada majlis itu, Hamdan berkata seramai 37 pegawai dan 471 anggota lain-lain pangkat daripada skim penugasan sepenuh masa (kerahan) telah diberi peluang oleh Tentera Darat (TDM) untuk diserapkan ke angkatan tetap.

"Penyerapan ini tertakluk kepada kekosongan perjawatan askar tetap dan dibuat berterusan sehingga ia mencapai tahap maksima.. jadi askar wataniah dapat dlihat sebagai satu laluan untuk menyertai tentera darat," katanya.

Selain itu, Hamdan berharap penglibatan pelbagai kaum dalam askar wataniah dapat ditingkatkan supaya tidak didominasi oleh satu pihak sahaja kerana keselamatan negara merupakan tanggungjawab semua rakyat.

Katanya kesempurnaan pertahanan negara memerlukan gandingan mantap daripada semua golongan tanpa mengira keturunan, agama serta fahaman politik dan bukan tanggungjawab anggota tentera tetap sahaja.

"Kita juga berharap majikan dapat menggalakkan pekerja mereka untuk menyertai askar wataniah kerana kita melatih untuk menjadi lebih baik seperti dalam hal disiplin, ketepatan masa dan membina jati diri yang boleh diadaptasi di tempat kerja," katanya.

-- BERNAMA