Tempoh 17 bulan yang diberikan kepada peniaga untuk mempersiapkan diri bagi pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) adalah munasabah dan mencukupi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata ini kerana terdapat rungutan dari peniaga yang mengatakan tempoh itu tidak cukup untuk membuat persediaan.

"Mereka yang masih tidak bersedia kebanyakannya berlengah pada peringkat permulaan. Ada juga yang sengaja mengharapkan agar GST tidak dilaksanakan kerana dengan adanya GST, adalah lebih sukar untuk mengelak dari membayar cukai pendapatan," katanya menerusi pesanan Whatsapp, hari ini.

Abdul Wahid turut menjelaskan tidak semua harga barang dan perkhidmatan akan naik. Memberi contoh kereta, ada harga kereta yang turun harga sehingga dua ke tiga peratus.

"Proton menurunkan harga sehingga RM1,475 seunit manakala Honda antara RM500 hingga RM2,500 seunit," kata beliau.

Abdul Wahid berharap dengan pelaksanaan GST ini, diharapkan ia bukan sahaja akan meningkatkan pendapatan kerajaan, malah mengurangkan defisit fiskal.

Selain itu, kerajaan juga akan dapat melaksanakan banyak projek pembangunan yang tertangguh sebelum ini seperti pembinaan jalanraya, jambatan, sekolah, hospital, klinik desa dan lain-lain lagi.

Beliau berkata kadar enam peratus GST negara adalah kadar terendah di ASEAN dan antara yang terendah di dunia.

"Sebagai contoh, kadar GST di Singapura dan Thailand ialah sebanyak tujuh peratus, Indonesia, Vietnam dan Australia sebanyak 10 peratus, malah kadar di United Kingdom jauh lebih tinggi iaitu 20 peratus," kata beliau.

Abdul Wahid mengakui seperti dalam mana-mana pelaksanaan sistem baru, memang akan terdapat isu-isu pelaksanaan di peringkat awal.

Oleh kerana itu, kerajaan telah mewujudkan hotline untuk sebarang pertanyaan atau aduan berhubung pelaksanaan GST menerusi 1300888500 (Jabatan Kastam) dan 1300886800 (KPDNKK) atau laman sesawang gst.customs.gov.my untuk maklumat lanjut.