PETALING JAYA: Tempoh kelulusan projek pembangunan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) bagi syarikat perumahan akan dipendekkan kepada tempoh tertentu. 

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, perkara itu akan dibawanya dalam mesyuarat bersama Yang Dipertua Majlis Perbandaran serta Datuk Bandar minggu depan. 

"Jadi saya kata bagaimana nak cepat (projek perumahan), dia (pemaju) kata kelulusan satu tahun, kos pegangan tinggi, menteri mahu harga diturunkan.

"Maka dalam mesyuarat minggu depan saya panggil semua YDP Majlis Perbandaran, Datuk Bandar dan saya beri arahan untuk perubahan rakyat," jelasnya. 

Ujarnya, langkah itu dijangka mengurangkan bebanan yang terpaksa ditanggung syarikat perumahan ekoran tempoh kelulusan yang lama sebelum ini.

Mengulas lanjut, jelas Anwar, beliau menyedari isu perumahan menjadi masalah utama rakyat di negara ini.

"Perumahan awam adalah masalah utama, terlalu ramai rakyat kita tidak berdaya dalam erti kata tiada kapasiti kewangan untuk dapat memiliki atau menyewa rumah yang baik.

"Terdapat cabaran, salah satu masalah utama yang perlu dilakukan oleh jentera kerajaan untuk mempercepatkan proses kelulusan ini adalah cabaran kepada Nga Kor Ming (Menteri KPKT).

"Beliau lebih dinamik dan lebih muda, dia perlu lebih baik daripada apa yang saya lakukan pada tahun 90-an. Apabila ia selesai, kos boleh diturunkan dan perkhidmatan yang lebih baik untuk rakyat," jelasnya lagi.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Makan malam sempena 50 tahun Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) di Petaling Jaya pada Rabu.