Media sosial hari ini dipenuhi dengan dedikasi kepada insan yang bergelar guru.

Sempena Hari Guru yang disambut pada 16 Mei, semua lapisan masyarakat - terutamanya mereka yang dewasa - mengimbas kembali kenangan bersama mereka.

Ia sebagai satu langkah untuk mengingati jasa dan pengorbanan mereka.

Selain kenangan manis dan lucu... pastinya ada yang pernah kena marah dan rotan bukan?

Berikut adalah antara kisah, ucapan dan gambar-gambar yang dimuat naik di media sosial dengan hashtag #TerimaKasihCikgu:

















Ucapan #TerimaKasihCikgu pemimpin

Pada Jumaat, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata tugas murni guru masih menjadi tunjang utama dalam memastikan generasi kini dan akan datang menjadi insan cemerlang dan mampu meneruskan perjuangan memimpin negara.

Katanya, penat lelah, jerih payah para guru hanyalah kerana mereka menginginkan yang terbaik untuk pelajar mereka.

"Saya masih ingat waktu saya belajar dahulu, guru-guru saya pada ketika itu sangat berdedikasi. Walaupun mereka tegas, namun dalam ketegasan itu terselit rasa kasih dan sayang.


"Alhamdulillah, saya berada di mana saya berada sekarang berkat hasil didikan mereka," katanya dalam Ucapan Hari Guru bersempena Hari Guru yang disambut esok, di dalam blognya NajibRazak.com.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata tugas guru pada hari ini lebih mencabar.

“Ketika negara kita sedang menuju ambang negara maju, di bahu para guru terpikul satu amanah yang besar untuk melahirkan modal insan yang berkualiti untuk memacu kemajuan negara.

“Murid perlu dilengkapkan dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran baharu untuk membolehkan mereka bersaing dalam persekitaran yang lebih kompetitif, baik di dalam negara mahupun di peringkat antarabangsa,” katanya yang juga merupakan Menteri Pendidikan.

Tambahnya, tema Hari Guru pada tahun ini "Guru: Membina Ilmu, Menyempurnakan Akhlak" adalah amat bertepatan sekali dengan matlamat melahirkan insan yang seimbang. Saya percaya dengan pelbagai inisiatif yang dirancang di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, 2013-2025, dan sokongan guru-guru dalam menjayakannya, cita-cita murni untuk melahirkan insan yang berilmu pengetahuan dan berakhlak mulia akan kita capai.

“Kepada guru-guru saya menyeru supaya anda semua berkhidmat dengan lebih gigih, tekun, berdisiplin dan amanah. Saya percaya kegigihan anda semua melaksanakan tugas akan melonjakkan mutu pendidikan di negara kita ke tahap yang terbaik,” katanya.