KUALA LUMPUR: Lembaga Tabung Haji (TH) perlu diberi pujian kerana kekal komited dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada semua jemaah Malaysia pada setiap musim Haji.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Idris Ahmad berkata walaupun operasi haji pada musim 1443 Hijrah adalah berbeza dari tahun sebelumnya, TH tetap berjaya mengurus perjalanan haji kesemua jemaah dengan baik.

"Alhamdulillah, pada tahun ini saya sempat meninjau persediaan haji TH di Kompleks Haji Sepang dan kemudiannya melihat sendiri bagaimana para petugas TH mengurus dan menyantuni para jemaah haji yang pelbagai kerenah ketika di tanah suci, terutama ketika Masya'ir.

"Saya kagum dengan komitmen dan kerja keras ditunjukkan, justeru syabas dan terima kasih saya ucapkan kepada semua petugas yang telah menabur khidmat bakti sepanjang operasi haji 1443H/2022M sama ada di tanah air atau di tanah suci," katanya semasa berucap pada Majlis Kesyukuran Tamat Operasi Haji dan Penghargaan Kepada Sahabat Korporat TH Musim Haji 1443H di Menara TH di sini hari ini.

Menurut Idris, kejayaan operasi haji Musim 1443H juga adalah hasil daripada kerjasama padu dan sokongan penuh diberikan oleh pelbagai pihak terutamanya agensi kerajaan dan swasta.

Katanya, TH telah menerima sumbangan bernilai RM1.8 juta daripada 12 organisasi melalui Program Sahabat Korporat TH yang turut membantu melancarkan urusan ibadah jemaah haji Malaysia.

Sumbangan tersebut adalah dalam bentuk wang tunai dan barangan keperluan asas jemaah haji seperti beg beroda, beg sandang, tikar jemaah, tikar sejadah, bahan bacaan seperti buku doa, peralatan kesihatan dan kelengkapan harian.

"Sumbangan ini bukan sahaja memberikan pulangan (ROI) berbentuk pendedahan jenama kepada syarikat terlibat, tetapi yang lebih utama ialah pulangan jauh lebih baik di akhirat nanti, insya-Allah.

"Bagi pihak kerajaan, terima kasih dan syabas saya ucapkan kepada semua Sahabat Korporat dan saya berharap keprihatinan ini akan menjadi contoh dan menyeru agar lebih banyak badan korporat lain untuk turut serta pada masa akan datang," katanya.

Idris berkata pihaknya juga akan sentiasa memantau dan bekerjasama dengan TH untuk sentiasa berusaha memberikan perkhidmatan yang terbaik dengan kos yang berpatutan bagi para jemaah haji Malaysia.

Beliau berkata TH akan meneruskan Bantuan Kewangan Haji secara bersasar bagi memastikan ia dimanfaatkan sepenuhnya oleh golongan paling memerlukan walaupun kos haji Muasassah dijangka terus meningkat sekitar RM31,000 seorang pada tahun hadapan, berbanding RM28,632 tahun ini.

-- BERNAMA