Transparensi Antarabangsa Malaysia (TI-M) bersedia untuk bekerjasama dengan mana-mana kerajaan, ahli politik, pertubuhan dan individu yang benar-benar menyokong ketelusan, prinsip keadilan dan tadbir urus yang baik serta memerangi rasuah.

Presidennya Dr Muhammad Mohan berkata TI-M akan terus memerhatikan semua perkembangan di bawah kerajaan baharu dan akan terus bersuara untuk mengetengahkan sebarang isu yang timbul berhubung ketelusan dan integriti.

"Walaupun keadaan ketidakstabilan dan kepimpinan politik mungkin memihak kumpulan atau puak tertentu, rakyat Malaysia sudah jelas apa yang mereka mahukan - keadilan, tiada yang terkecuali daripada hukuman dan toleransi sifar terhadap rasuah.

"Jika kerajaan baharu gagal untuk menghormati tuntutan ini, rakyat akan menghukum mereka pada pilihan raya akan datang," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan pada Ahad.

Muhammad berkata TI-M juga berharap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak akan membawa sesiapa yang mempunyai reputasi bagi amalan rasuah atau sedang menjalani perbicaraan di mahkamah ke dalam barisan Kabinet atau memegang jawatan.

-- BERNAMA