KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Berhad (TNB) mengesahkan tiada kebakaran semula yang berlaku pada ketiga-tiga kabel elektrik 132kV yang dilaporkan terbakar di Kilometer 3.2 Jambatan Pulau Pinang, semalam.

Ketua Pegawai Grid TNB Datuk Ir Husaini Husin berkata pihaknya telah mematikan arus elektrik pada ketiga-tiga kabel berkenaan secara automatik ketika kebakaran berkenaan berlaku.

"Kumpulan teknikal kami yang berada di lokasi mendapati kepulan asap yang timbul pagi tadi, dan yang dipadamkan pihak bomba adalah kesan daripada sisa-sisa kebakaran yang berlaku semalam.

"Terima kasih kepada pihak bomba yang berjaya memadamkan sepenuhnya kebakaran pada kabel tempoh hari," katanya dalam kenyataan hari ini.

Husaini berkata pihaknya bersama PLUS Malaysia Berhad serta bomba, sentiasa memantau keadaan semasa kabel berkenaan bagi memastikan keselamatan pengguna jambatan tersebut.

Kabel elektrik 132kV dari Pencawang Masuk Utama Bukit Tengah ke Bayan Mutiara di bawah Jambatan Pulau Pinang di Kilometer 3.2, dilaporkan terbakar kira-kira pukul 4 petang semalam sehingga menyebabkan kesesakan teruk trafik di kedua-dua hala jambatan berkenaan.

-- BERNAMA