Kerajaan ketika ini tidak melihat keperluan untuk mewajibkan semua ahli parlimen untuk mengisytiharkan harta masing-masing kepada umum.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low berkata, ia kerana langkah berkenaan tidak semestinya berkesan dalam usaha menangani rasuah.

Jelas beliau, biarpun harta diisytiharkan namun lazimnya aset akan dipindahkan ke akaun berbeza di bawah nama berlainan.

"Sejujurnya saya boleh kata saya ada RM10,000 dalam simpanan saya tetapi saya mungkin ada aset-aset lain yang bukan di bawah nama saya."

"Saya telah banyak melihat pengisytiharan harta di Amerika Syarikat dan sebagainya dan mendapati ramai yang memindahkan keluar aset mereka.

"Jadi ini bukannya penyelesaian terbaik untuk menangani isu ini." katanya ketika ditanya sama ada ahli parlimen perlu mengisytiharkan harta dalam satu sesi pada Persidangan Anti-Rasuah Antarabangsa (IACC) kali ke-16 di sini hari ini.


Sementara itu, Presiden Transparency International Malaysia, Datuk Akhbar Satar berpendapat langkah itu perlu bagi meyakinkan rakyat.

"Saya rasa tidak salah jika kita ikhlas dan berjuang untuk rakyat. Jadi pada mula jadi ahli parlimen ketika dan seterusnya kita isytihar harta supaya masyarakat tahu kita ikhlas, telus dan berkhidmat untuk rakyat," katanya ketika ditemui Astro Awani.

Ketika ini ahli parlimen hanya mengisytiharkan harta kepada perdana menteri dan Suruhanjaya Pencagahan Rasuah Malaysia (SPRM).