KUALA LUMPUR: Bilangan pekerja yang berkhidmat dalam sektor awam berisiko untuk menyusut susulan keputusan Kerajaan Perpaduan memansuhkan sistem berpencen bagi penjawat awam baharu berstatus tetap.

Malah, kesan keputusan kerajaan itu juga boleh menyebabkan rakyat Malaysia lebih memilih untuk bekerja dalam sektor swasta atau luar negara yang jauh lebih baik.

Ketua Penerangan Bersatu, Datuk Razali Idris mempersoalkan hala tuju kerajaan kerana ia melibatkan keputusan yang besar dalam sektor awam.

"Belum sempat isu pengambilan penjawat awam baharu hanya diberikan secara kontak, Kerajaan Perpaduan Madani terus umum tiada lagi berpencen dalam sektor awam.

"Tahniah diucapkan di atas pemikiran hebat di luar kotak barisan Kabinet PMX, tetapi takziah buat barisan penjawat awam yang selama ini menjadi tulang belakang pentadbiran negara.

"Ketua Setiausaha Negara (Tan Sri Mohd Zuki Ali) tidak bersalah dalam hal ini kerana beliau terpaksa akur sebagai seorang penjawat awam tertinggi negara walaupun mengetahui tindakan drastik kerajaan telah mengundang ketidakpuasan dalam penjawat awam sekarang," katanya dalam satu kenyataan, pada Khamis.

Pada Rabu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan berkata, Kabinet bersetuju perjawatan bagi penjawat awam baharu berstatus tetap selepas ini adalah tidak berpencen.

Menurut Ahmad Zahid, bagi penjawat awam sedia ada, status berpencen mereka tidak terjejas, sementara penjawat awam baharu itu kelak akan membuat caruman menerusi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Beliau berkata, pendirian itu dibuat kerajaan selepas menilai bahawa menjelang 2040, jumlah pencen yang terpaksa ditanggung kerajaan jika sistem saraan sedia ada tidak dipinda, akan mencecah RM120 bilion setahun.

Sementara itu, Razali berkata, Malaysia terhutang budi dengan pengorbanan penjawat awam di dalam negara.

"Contoh, Kementerian Pendidikan mempunyai kira-kira 503,000 kakitangan terutama guru yang sentiasa berkorban demi anak bangsa tetapi bayangkan akan berlaku 'shortage' bagi tempoh 10 tahun mendatang kerana tawaran kontrak dan tidak berpencen.

"Kementerian Kesihatan yang mempunyai kira-kira 250,000 kakitangan awamnya, akan pasti menyusut bilangannya kerana bakal pembantu perubatan, bakal jururawat, bakal ahli farmasi dan x-ray serta bakal doktor lebih bersedia berkhidmat di klinik dan hospital swasta serta di luar negara.

"Periuk nasi penjawat awam telah terusik akibat keputusan Kabinet yang fikirkan keuntungan ke atas permasalahan ekonomi yang kerajaan Perpaduan gagal mengatasi dalam tempoh setahun lalu," ujarnya.

Justeru, Razali berkata, Perikatan Nasional (PN) akan bersama dengan 2.3 juta penjawat awam untuk menjadikan isu itu sebagai agenda nasional yang perlu dipertahankan secara bersama.