KUALA LUMPUR: Keputusan kerajaan menyenaraikan 'bak kut teh' dalam senarai makanan warisan negara terus menjadi perdebatan dan turut menjadi antara topik hangat di Dewan Rakyat pada Isnin.

Teresa Kok (PH - Seputeh) antara yang membawakan isu tersebut, menegaskan pengiktirafan itu tidak harus dipertikai kerana ia dijangka mampu menarik ramai pelancong ke Malaysia.

Menurutnya, 'bak kut teh' dicipta di Malaysia dan andai tidak dijadikan warisan, beliau bimbang negara jiran pula akan berbuat demikian dan sekali gus mengelirukan pelancong luar negara.

Beliau juga menasihatkan pemimpin muda untuk belajar daripada Ketua Penerangan Muslimat Pas,  Dr Najihatussalehah Ahmad yang sebelum ini menghasilkan dan mempromosikan bak kut teh halal.

"Saya harap pemimpin muda di dalam Kerajaan Perpaduan yang kuat menentang 'bak kut teh' dijadikan makanan warisan ini boleh belajar daripada pemimpin Muslimat Pas, Dr Najihatussalehah Ahmad yang mempromosikan makanan 'bak kut teh' halal sebagai usaha untuk memupuk perpaduan nasional.

"Saya juga harap orang muda ini boleh belajar daripada rakan-rakan lebih senior seperti Kinabatangan yang sudah menjadi semakin matang dalam pendekatan politiknya," katanya. 

Selain Teresa Kok, isu tersebut turut dibangkitkan Misbahul Munir Masduki (PN - Parit Buntar) yang menegaskan, kerajaan harus memberi penerangan kepada rakyat berhubung isu tersebut.

"Kita tidak ada masalah untuk menerima 'bak kut teh' sekiranya ia benar-benar halal, yang dimaksudkan oleh Seputeh tadi, ia memperkenalkan suatu sup yang dibuat daripada tulang kambing, bukan tulang babi. Kita tiada masalah (kalau tulang kambing).

Teresa: “Bak kut teh tak semestinya dengan daging babi, boleh vegetarian juga. Boleh ada makanan laut, kambing boleh, lembu pun.

Misbahul Munir: “Betul, saya percaya, masalahnya orang masih faham 'bak kut teh' ini dibuat daripada tulang babi melainkan kerajaan memberikan penerangan sejelas-jelasnya bahawa 'bak kut teh' ada yang halal.

“Ada yang haram. 'Bak kut teh' yang diperkenalkan Pas adalah bak kut teh yang dibuat daripada sup tulang kambing, tulang ayam, rusa itik, dan sebagainya.

“Kami tiada masalah. Kalau Seputeh nak belanja kami makan bak kut teh dari tulang kambing, kami tiada masalah, bawa esok,” katanya.