KUALA LUMPUR: Ketegasan dan konsistensi mantan Timbalan Perdana Menteri, Allahyarham Tun Dr Ismail Abdul Rahman dalam memastikan keterbukaan bagi menjamin semua rakyat di negara ini merupakan satu perkara yang wajar diteladani semua pihak.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, mesej dan perjuangan yang disampaikan sewaktu hayat Allahyarham membuatkan tiada sesiapa yang mampu mempertikaikan bahawa Tun Dr Ismail itu merupakan seorang nasionalis tulen.

Malah, ujar beliau lagi, perjuangan Allahyarham yang banyak mencorakkan perjalanan negara – dari zaman pra-kemerdekaan sehinggalah penyertaan Sabah dan Sarawak sehingga terbentuknya Malaysia – menjadi sebuah negara sarat dengan perpaduan dan aman damai.

“Saya masih ingat, ucapan Allahyarham dalam persidangan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) tak lari, tetapi secara tuntas dan konsisten menekankan keperluan negara ini diselamatkan dengan satu sikap terbuka, untuk menerima semua warga negara dalam satu semangat kekeluargaan yang tulen.

“Ini yang harus kita pelajari, mengenang jasa tokoh silam bukan bicara debu debunya (semata-mata), bukan untuk bernostalgia tetapi untuk menghidupkan idealism, mesej, suara keramat mereka, bagaimana mahu meletakkan asas dan selamatkan negara bangsa,” katanya lagi.


Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Memperingati Negarawan Tun Dr Ismail – Tonggak Perpaduan Negara, anjuran Kementerian Komunikasi dan Digital di ibu negara, hari ini.

Majlis Memperingati Negarawan, Tun Dr Ismail


Majlis yang turut diserikan dengan kehadiran Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof serta ahli-ahli keluarga Tun Dr Ismail itu, turut dihidangkan sebuah dokumentari pendek oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) yang memaparkan perjalanan kehidupan Allahyarham.

Tun Dr Ismail turut dikenang sebagai Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri yang bertanggungjawab memastikan keamanan negara selepas peristiwa berdarah 13 Mei, 1969, yang menyaksikan permusuhan antara kaum Melayu dan Cina memuncak.

Sumbangan terbesar Allahyarham seperti yang tercatat dalam sejarah negara, ialah bagaimana beliau berjaya mengembalikan keyakinan majoriti rakyat terhadap kerajaan ketika itu, dan seterusnya menjadi faktor Malaysia kembali aman.

Pada 2 Ogos 1973, Tun Dr Ismail meninggal dunia akibat serangan jantung, dan jenazahnya disemadikan di Makam Pahlawan, Masjid Negara, Kuala Lumpur, menjadikan Allahyarham sebagai pemimpin pertama yang disemadikan di situ.

Dalam pada itu, Anwar berkata, beliau sebagai seorang pemimpin mahasiswa ketika itu agak gerun dengan Tun Dr Ismail, berbanding pemimpin-pemimpin lain.

Mengimbas pertemuan dalam satu majlis di Johor Bahru, Anwar berkata – “Kalau depan (Allahyarham) Tun Abdul Razak ketika itu saya berani, Menteri-menteri lain saya keras. Tetapi dengan Tun Dr Ismail saya perlembutkan bahasa dan isi kerana saya gerun kepada dia.

“Tapi sebaik selesai dia panggil saya, disaksikan oleh (Allahyarham) Tan Sri Osman Saat (Menteri Besar Johor ketika itu), dan memberi galakan kepada saya. Seorang tokoh negarawan yang tahu anak muda punyai idealisma, kerana yang kita pertahankan masa itu adalah bahasa. Mahu kerajaan tegas martabatkan bangsa kebangsaan,” katanya lagi.

Atas sebab itu, Anwar berkata, beliau secara peribadi amat menghormati jasa peninggalan Allahyarham, dan berharap agar generasi muda kini dapat mencontohi ketegasan Tun Dr Ismail dalam usaha melonjakkan negara ke peringkat yang lebih baik.