KUALA LUMPUR: Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin menegaskan tidak timbul isu penjualan aplikasi MySejahtera kepada pihak swasta.

Jelasnya, keputusan Jemaah Menteri pada bulan November lalu adalah bertujuan untuk membolehkan pemilikan MySejahtera dipindahkan sepenuhnya kepada Kementerian Kesihatan (KKM).

"Apabila saya dilantik menjadi Menteri Kesihatan pada 30 Ogos 2021 dan meneliti tadbir urus di sebalik pengoperasian aplikasi MySejahtera, saya berpandangan adalah wajar untuk KKM mengambil alih sepenuhnya pengendalian dan operasi MySejahtera memandangkan fungsi utama MySejahtera serta data yang diperolehi menerusi aplikasi ini merupakan data berkaitan kesihatan.

"Oleh yang demikian, pada 26 November 2021, suatu Memorandum Jemaah Menteri oleh Jabatan Perdana Menteri (Kementerian bertanggungjawab bagi Majlis Keselamatan Negara) telah dibincangkan yang akhirnya dipersetujui di peringkat Jemaah Menteri agar pemilikan aplikasi MySejahtera dipindahkan daripada MKN kepada KKM yang bertujuan memudahkan pengoperasian sistem, pemantauan dan pengesanan kontak dan memperkasa hebahan tentang kesihatan awam," katanya di Dewan Negara hari ini.

Tidak timbul isu penjualan MySejahtera kepada swasta - KJ


Tegasnya, dakwaan berkenaan pembayaran yang dibuat adalah berkait penggunaan API Google Map di dalam aplikasi tersebut.

"Sekali lagi saya ingin tekankan bahawa kerajaan sehingga ke hari ini masih belum melulus atau membuat apa-apa pembayaran kepada pengendali aplikasi MySejahtera.

"Kerajaan dan Kementerian Kesihatan akan memastikan apa-apa keputusan berhubung pembayaran akan mengambil kira kepentingan negara dan rakyat," katanya.

Justeru katanya, rundingan yang masih berjalan ketika ini akan diusahakan sebaik mungkin untuk mencapai situasi menang-menang yang seterusnya akan memastikan isu ini dapat mencapai kata putus.

Beliau berkata demikian ketika menggulung usul khas berkait isu MySejahtera di Dewan Negara hari ini.