KUALA LUMPUR: Tiga buah syarikat telah diberikan kontrak oleh Kementerian Pendidikan (KPM) untuk membekalkan kit ujian kendiri COVID-19 kepada 140 Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) di seluruh negara.

Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Radzi Jidin berkata, pemberian kontrak kepada ketiga-tiga syarikat tersebut adalah bernilai RM9.72 juta.

Jelas beliau, pemilihan syarikat tersebut dibuat hasil rundingan dan persidangan Jawatankuasa Rundingan Harga dengan enam buah syarikat pada 10 Sept lalu, sebelum mengenalpasti tiga syarikat yang memenuhi pertimbangan yang ditetapkan oleh KPM. 

"KPM telah mengeluarkan surat setuju terima pada 13 September 2021, kepada tiga syarikat yang berjaya dengan nilai kontrak berjumlah RM9.72 juta.

"Penghantaran kit ujian saringan kendiri telah disempurnakan oleh syarikat tersebut kepada 140 PPD dan JPN seluruh negara pada 25 September lalu.

"Untuk makluman, pembekalan kit ujian ini adalah untuk sesi pembukaan sekolah pada Oktober hingga Disember 2021," katanya pada Sesi Pertanyaan- Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat, pada Khamis.

Beliau berkata demikian menjawab pertanyaan Nik Nazmi Nik Ahmad (PH-Setiawangsa) yang meminta Menteri Kanan Pendidikan menyatakan butiran proses perolehan kit ujian kendiri untuk sekolah-sekolah termasuk kos yang dikeluarkan oleh pihak Kementerian.

Mengulas lanjut, Radzi berkata enam daripada tujuh syarikat pembekal kit ujian yang menepati kriteria yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) dan KPM telah mengemukakan cadangan kepada kementerian, mengikut tarikh yang ditetapkan iaitu sebelum 6 September.

Jelas beliau, asas pertimbangan untuk pemilihan syarikat termasuk kit ujian saringan kendiri COVID-19 menepati spesifikasi yang ditetapkan dan harga tawaran yang menguntungkan kerajaan.

"Selain itu, nilai tambah oleh pihak pembekal, keupayaan syarikat dalam melaksanakan pembekalan dalam kadar segera serta keupayaan syarikat untuk membuat penghantaran ke 140 PPD dan JPN seluruh negara sebelum atau pada, 26 September," ujar beliau.

Cadangan pembekalan dibuat mengikut zon bagi memastikan syarikat boleh membekal peralatan kit ujian dalam tempoh masa yang ditetapkan, katanya.

Dalam masa yang sama, Radzi berkata  memandangkan kit ujian saringan kendiri COVID-19 perlu dibekalkan di sekolah sebelum sesi persekolahan bermula pada 3 Oktober dan atas faktor kesegeraan, KPM telah mengemukakan permohonan untuk melaksanakan perolehan tersebut secara rundingan terus pada 9 Ogos.

Permohonan tersebut katanya, telah diluluskan oleh Kementerian Kewangan Malaysia pada 1 September lalu.