KUALA LUMPUR: Titah Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Parlimen hari ini agar pengurusan risiko bencana perlu diberi penekanan oleh kerajaan adalah tepat pada masanya dan harus dipandang serius agar perancangan segera dapat dilaksanakan.

Pakar pelestarian alam sekitar Datuk Seri Dr Zaini Ujang berkata ia berikutan kesihatan planet ketika ini sudah berada pada tahap ketidaktentuan yang bahaya khususnya dari segi perubahan iklim dan keampuhan ekosistem.

Justeru, beliau mencadangkan agar tindakan proaktif perlu dilaksanakan, melibatkan pelbagai agensi dan pihak termasuk badan bukan kerajaan (NGO), menggunakan pendekatan bekerjasama serta diterajui oleh pakar bidang yang tidak terikat dengan perubahan kepimpinan politik.

"Ini kerana isu kerosakan kesihatan planet semakin parah yang perlu ditangani segera sehingga bencana alam semakin kerap, parah dan tragis berlaku di serata dunia termasuk Malaysia," katanya kepada Bernama hari ini.

Pada Istiadat Pembukaan Penggal Kedua Parlimen Ke-15 hari ini, Seri Paduka bertitah aspek keselamatan fizikal melalui pengurusan risiko bencana perlu diberi penekanan oleh kerajaan demi kelangsungan hidup rakyat.

Baginda bertitah pendekatan lebih sistematik dan strategik perlu segera dilaksanakan oleh kerajaan bagi menangani kesan daripada musibah bencana alam terutama banjir yang berlaku saban tahun.

Pengerusi Persatuan Aktivis Sahabat Alam (Kuasa) Hafizudin Nasarudin pula berkata terdapat sebahagian kawasan yang terdedah kepada risiko bencana, atau dikenali sebagai kawasan geobencana, masih tidak dirizab atau tidak diwartakan sebagai kawasan perlindungan.

Beliau berkata perkara itu menyebabkan kawasan geobencana berisiko 'diganggu' dengan pelbagai pembangunan pada masa akan datang memandangkan ia tidak diwarta sebagai kawasan perlindungan.

"Apabila kawasan ini tidak dilindungi, ia bakal dibangunkan pada bila-bila masa dan apabila ia mendapat kelulusan aktiviti pembangunan, ini akan mengundang berlakunya bencana alam," katanya.

Justeru, Hafizudin mencadangkan agar kerajaan melihat dan mengenal pasti semula kawasan geobencana yang belum diwartakan supaya tindakan seterusnya dapat diambil bagi menjaga kawasan itu daripada pembangunan tidak sepatutnya.

Beliau berkata setelah kawasan geobencana diwartakan, ia tidak boleh disentuh oleh mana-mana pihak seperti yang diperuntuk dalam Kanun Tanah Negara.

Dr Renard Siew, yang merupakan penasihat perubahan iklim bagi Pusat Tadbir Urus dan Pengajian Politik (Cent-GPS), berkata terdapat pendirian tegas dalam kalangan Panel Antara Kerajaan Mengenai Perubahan Iklim (IPCC) yang memberi amaran bahawa perubahan iklim adalah bersifat antropogenik.

Beliau amat yakin bahawa tiada bencana yang bersifat semula jadi kerana ia boleh dan harus dicegah.

"Kita perlu melihat bukan sahaja mitigasi iklim (mengurangkan pelepasan karbon) tetapi juga penyesuaian iklim (bagaimana kita membina dan membina semula ketahanan) berdasarkan keadaan lebih mencabar yang sedang kita hadapi.

"Tidak dinafikan bahawa kekerapan insiden banjir dan kemarau akan terus memburuk dari semasa ke semasa," katanya.

-- BERNAMA