KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Bhd. (TNB) terus memberi komitmen dalam hala tuju kelestarian syarikat menerusi aspirasi untuk mencapai pelepasan sifar bersih (net zero emissions) menjelang tahun 2050 dengan memperkukuhkan usaha terhadap inisiatif ke arah dekarbonisasi dan peralihan Tenaga Boleh Baharu (Renewable Energy).

Ketua Pegawai Retail TNB, Datuk Ir. Megat Jalaluddin Megat Hassan berkata, langkah dilaksanakan firma utiliti nasional tersebut juga antara lain adalah bagi menyahut agenda negara ke arah matlamat kelestarian alam sekitar, sosial dan tadbir urus (Environmental, Social and Governance (ESG).

“Ini merupakan pelan jangka panjang syarikat, kita akan menggerakkan usaha ini dengan mengalihkan penjanaan elektrik yang bergantung kepada bahan api seperti arang batu dan gas ketika ini kepada sumber RE iaitu hidro dan solar (daripada matahari).

“Sumber-sumber ini kita akan pastikan ia dapat memberi impak yang sebaiknya terhadap kesejahteraan rakyat.

“Syarikat turut memberi komitmen untuk membangunkan satu ekonomi berbentuk hijau yang membolehkan rakyat sama-sama bekerja; ini tanggungjawab sosial yang ingin didokong bersama untuk negara,” katanya ketika menjadi tetamu program AWANI Pagi pada Khamis.


SIFAR BERSIH MENJELANG TAHUN 2050

TNB menyasarkan untuk mencapai 8,300MW RE menjelang tahun 2025 serta 35 peratus pengurangan intensiti pelepasan karbon menjelang 2035.

Adaptasi teknologi RE itu adalah seperti panel solar fotovoltaik (PV) dan stesen mengecas kenderaan elektrik (EV) dikuasakan oleh grid.

Menurut Megat Jalaluddin, pelaksanaan RE tidak hanya memberi manfaat kepada kelangsungan sumber bahan mentah, sebaliknya turut memperkasakan pelanggan kediaman, komersial dan perindustrian dengan solusi lebih hijau.

Tambahnya, komitmen ini bukan semata-mata untuk memastikan kemampanan TNB (lestari dari sudut kewangan) tetapi juga syarikat mengambil kira tentang sudut kemanusiaan (people) dan alam sekitar (planet).

“Pengguna diberi peluang bagi menjana tenaga elektrik sendiri dengan memasang solar di atas bumbung kediaman dan premis masing-masing. Selaras dengan itu, TNB menubuhkan satu anak syarikat, GSPARX Sdn. Bhd. (GSPARX) bagi memacu usaha tersebut.

“Menerusi kolaborasi dengan pelanggan, kita turut menawarkan satu pakej dipanggil zero capex (sifar perbelanjaan modal) di mana modal diperlukan untuk memasang solar akan ditanggung sepenuhnya oleh GSPARX ,” ujarnya.


JANA PENDAPATAN MENERUSI SISTEM SOLAR

Di samping itu, melalui program NEM (Net Energy Metering), sekiranya terdapat lebihan tenaga elektrik yang dijana menerusi panel solar tersebut, pelanggan boleh mengeksport lebihan tenaga tersebut ke grid TNB.

Beliau berkata, menerusi kajian dilaksanakan, jika inisiatif pemasangan solar panel ini dirancakkan ke seluruh negara, ia mampu memperoleh sebanyak 40GW penjanaan elektrik berdasarkan sumber hijau.

Mereka yang tinggal di kondominium juga boleh turut terlibat dalam inisiatif ini melalui program Green Electricity Tariff (GET) diperkenalkan oleh TNB atas kelulusan Suruhanjaya Tenaga. Pelanggan TNB boleh membeli tenaga hijau ini melalui GET bagi  mengurangkan jejak karbon mereka dalam penggunaan elektrik.

Sementara itu, jelas Megat Jalaluddin, langkah kelestarian ESG dilaksanakan TNB turut dapat membantu pelbagai lagi industri seperti pengangkutan.

“Sebagai usaha peralihan kenderaan ICE (enjin pembakaran dalam) ke kereta elektrik, TNB berperanan penting untuk menyediakan infrastruktur stesen pengecasan EV serta membekalkan tenaga elektrik kepada pengecasan ini.

“Dalam sektor pengangkutan ini, kita perlu bekerjasama dengan pelbagai pihak dan peranan kami jelas namun sokongan serta kolaborasi daripada ekosistem secara kolektif adalah sangat penting,” katanya.

Ketika ini, menerusi usaha tersebut, TNB telah menandatangani perjanjian persefahaman dengan syarikat-syarikat seperti DHL Express, SOCAR, Sime Darby Motors dan Pengendali Lebuhraya Utara-Selatan, PLUS Malaysia Bhd. (PLUS).