KUALA LUMPUR: Tiada apa yang mampu dizahirkan tokoh korporat ternama, Tun Daim Zainuddin selain bersimpati dengan nasib yang menimpa bekas pekerja syarikat penerbitan akhbar Utusan Melayu yang masih menanti pampasan.

Menurut Daim, tidak sepatutnya bekas pekerja syarikat akhbar Melayu tertua itu dibiarkan sedemikian, apa lagi selepas tiga tahun Utusan Melayu ditutup.

Dalam pertemuan selama 45 minit idengan lima bekas pekerja syarikat berkenaan di pejabatnya di Menara Ilham, di sini, hari ini, Daim menyatakan sokongan kepada perjuangan bekas kakitangan Utusan yang teraniaya.

“Kalau nak tutup syarikat tutuplah, bayarlah apa yang patut kepada pekerja,” kata Daim dalam pertemuan yang diketuai Yang Dipertua Badan Keluarga Utusan Melayu, Saifol Bakhtiar Hamik.

Daim yang memanggil pertemuan itu turut menasihatkan kumpulan gerakan perjuangan menuntut hak itu meminta ihsan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk masuk campur kerana diyakini boleh membantu bekas pekerja Utusan.

“Penutupan Utusan sememangnya satu peristiwa menyedihkan kerana ia merupakan satu entiti yang melambangkan perjuangan orang-orang Melayu sejak zaman sebelum merdeka,” kata Daim lagi.

Ahad ini genap tiga tahun Utusan Melayu ditutup dengan kaedah penggulungan sukarela, bagaimanapun tiada sebarang pampasan diberikan kepada kira-kira 1,500 bekas pekerja, sementara kumpulan yang mengambil skim pemberhentian sukarela (VSS) masih menanti baki sebahagian pampasan yang dijanjikan.

Hak Pekerja | 150 bekas petugas Utusan Melayu tuntut keadilan

Sabtu lepas, seramai 300 orang bekas kakitangan Utusan mengadakan perjumpaan semula sempena memperingati ‘kematian’ syarikat akhbar Melayu tertua itu di hadapan bekas bangunan ibu pejabatnya di Kuala Lumpur.

Perjumpaan yang diadakan sempena memperingati ulang tahun ketiga penutupan Utusan itu mencatat sejarahnya tersendiri kerana dihadiri oleh wakil semua bekas pekerja tanpa mengira status dan kali pertama pernah diadakan.