KUCHING: Yang di-Pertua Negeri Sarawak, Tun Abdul Taib Mahmud telah melengkapkan dua dos suntikan vaksin COVID-19 pada Sabtu lepas.

Menerusi hantaran di akaun Instagram rasminya, beliau memaklumkan dos pertama vaksin Pfizer telah diterimanya pada 17 Mei lepas.

“Alhamdulillah, saya mendapat dos kedua vaksin COVID-19 selepas mendaftar menerusi laman web JKJAV Februari lalu.

“Seperti orang lain, saya teruja apabila janji temu dos pertama saya dijadualkan pada 17 Mei untuk penerima fasa kedua,” katanya.

Tun Taib turut berkongsi pengalamannya semasa proses vaksinasi termasuk menjalani peringkat pemerhatian selama 30 minit bagi mengesan sebarang kesan sampingan selepas divaksin.

“Semuanya berjalan lancar dan saya tidak mempunyai kesan sampingan yang besar dari dos vaksinasi pertama dan kedua,” katanya.

Dalam hantaran itu, Tun Taib turut menzahirkan ucapan terima kasih kepada petugas barisan hadapan yang sentiasa bekerja keras dalam perjuangan menentang wabak COVID-19 yang semakin rumit.

Malah beliau juga menyeru anak Sarawak untuk mendaftar sebagai penerima vaksin dalam memastikan semua rakyat di negeri ini diberi vaksin sepenuhnya menjelang Ogos kelak.

“Kita perlu menjaga Sarawak dengan baik dan hanya dengan vaksinasi, kita dapat berjuang dalam memerangi COVID-19,” katanya.