KUALA LUMPUR: Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah mengukuhkan kedudukannya dalam Times Higher Education (THE) World University Rankings (WUR) 2024 dengan trajektori luar biasa yang ditonjolkan menerusi tonggak tinjauan antarabangsa.

Sebagai satu daripada tiga universiti terbaik di Malaysia, UKM menerima markah keseluruhan yang mengagumkan iaitu 46.7 yang terbahagi kepada 45.7 mata untuk Pengajaran, 27.8 mata untuk Persekitaran Penyelidikan, 58.7 mata untuk Kualiti Penyelidikan, 47.4 mata untuk Penglibatan Industri serta 74.9 mata untuk Pandangan Antarabangsa.

Naib Canselor UKM Prof Datuk Dr Mohd Ekhwan Toriman berkata pencapaian itu membuktikan komitmen yang tidak berbelah bahagi institusi berkenaan dalam memupuk perspektif global.

"Melalui usaha bersepadu dalam pengantarabangsaan dan inisiatif global, kami telah mencapai kemajuan besar dalam memperluaskan pandangan antarabangsa kami, sekali gus mengukuhkan kehadiran kami di peringkat global," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Beliau berkata UKM juga telah mengambil langkah penting dengan menubuhkan kampus UKM Qatar yang bakal menawarkan empat program luar pesisir prasiswazah dan pascasiswazah menjelang akhir tahun ini dan pemulaan pelbagai program kerjasama melibatkan institusi antarabangsa berprestij dari China, Thailand dan Jerman.

Dalam kenyataan itu, Mohd Ekhwan turut menekankan penubuhan Pusat Penyelidikan Malaysia-Indonesia oleh Institut Malaysia dan Pengajian Antarabangsa (IKMAS) baru-baru ini yang akan memberi tumpuan dalam melahirkan pakar dalam bidang pengajian Indonesia dan Malaysia di samping mengukuhkan ikatan antara kedua-dua negara.

Selain itu, beliau berkata UKM telah memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) dengan beberapa institusi pengajian tinggi terkenal di China bagi meningkatkan kerjasama dalam kajian dan penyelidikan.

"Inisiatif ini telah meningkatkan keterlihatan global UKM secara ketara, menyebabkan kemasukan pelajar antarabangsa yang semakin meningkat apabila UKM menerima lebih 7,000 permohonan antarabangsa dan kini menjadi tuan rumah kepada 5,261 pelajar antarabangsa merentasi pelbagai program prasiswazah dan pascasiswazah," katanya.

Mohd Ekhwan juga menekankan kepentingan pengiktirafan UKM dalam THE World University Rankings, menyifatkan ia sebagai sumber motivasi kuat untuk mengejar kecemerlangan global dalam pendidikan dan penyelidikan universiti.

Pada masa ini, UKM menawarkan 16 kursus kelayakan mikro dan 35 kursus MOOC (Massive Open Online Course), menyediakan pelajar dari seluruh dunia akses kepada pendidikan berkualiti tinggi.

-- BERNAMA