Bayar atau cermin kereta pecah! Itu ugutan 'ulat parkir' yang menjadikan pemilik kereta sebagai mangsa di beberapa kawasan di ibu kota terutamanya apabila tempat letak kereta adalah terhad.

Kalangan pekerja pejabat di sini menceritakan pengalaman menakutkan berhadapan dengan 'ulat parkir' yang dulunya hanya meminta beberapa ringgit untuk 'menjaga' kereta anda. Kini mereka berani memeras ugut.

Seorang pegawai pentadbiran berumur 29 tahun menceritakan kejadian menakutkan dialaminya baru-baru ini semasa dia meletakkan keretanya di Jalan Maharajalela, tempat dia bekerja dengan sebuah agensi kerajaan.

"Seorang remaja lelaki yang kurus dan tinggi meminta RM20 daripada saya," kata Wong Siow Mei.

"Saya tanya dia kenapa saya perlu bayar kepadanya. Dia menunjukkan dengan jarinya ke arah dua buah kereta, sebuah daripadanya cermin pecah dan sebuah lagi empat tayar dibocorkan. Saya terus bayar."

Itulah kali terakhir Wong meletakan kereta Myvinya di situ. Beliau kini meletakkan keretanya kira-kira satu kilometer dari pejabatnya.

Wong berkata beliau masih tidak dapat melupakan dan pulih daripada trauma pengalaman buruk itu.

"Saya masih nampak beberapa 'ulat parkir' di kawasan itu, dan berasa takut. Saya akan menjauhkan diri daripada mereka," katanya.

Tinjauan Bernama mendapati antara kawasan yang menjadi tumpuan 'ulat parkir' ialah pusat beli-belah Bangsar, Dataran Merdeka dan Kampung Baru.

Kebanyakan 'ulat parkir' berumur bawah 30 tahun dan dikatakan turut termasuk warga asing.

Sesetengah mereka ini malah turut meminta bayaran daripada orang ramai yang meletakkan kenderaan di tempat letak kereta milik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Pegawai Undang-undang Siti Nor Haryani Mat Noor, 27, berkata cermin kereta Vivanya pernah dipecah pada satu malam di Sentul kerana beliau tidak membayar kepada mereka.

"Saya melihat ada beberapa lelaki muda sedang meminta sesuatu daripada seorang lelaki. Saya meletakkan kereta saya di sisi jalan dan segera beredar dengan berjalan kaki ke rumah saya berdekatan," katanya.

"Namun pada keesokkan harinya, saya dapati cermin depan kereta saya dipecahkan. Smart Tag saya juga telah diambil. Cermin dua lagi kereta di hadapan kereta saya turut dipecahkan."

Pesara syarikat swasta Mohd Baharudin Ismail, 61, berkata anak perempuannya pernah mengalami trauma ketika meletakkan keretanya di kawasan sunyi di belakang barisan kedai di Bangsar.

"Mereka (ulat parkir) mengugut untuk mencalarkan kereta anak saya jika tidak membayar RM50. Bimbang dengan keselamatan dirinya, dia bayar sahaja," katanya.

Pengurus restoran Muhammad Izzat Izudin, 41, berkata beliau pernah mendapat aduan daripada pelanggannya yang dikenakan bayaran oleh ulat parkir di hadapan premis makanan itu di Wangsa Maju.

Ada juga pelanggan yang mengadu kepadanya yang kereta mereka dicalarkan dan tayar dibocorkan kerana tidak membayar kepada ulat parkir.

"Saya perhatikan ulat-ulat parkir ini berkeliaran menunggu mangsa mereka... sesetengah mereka dalam lingkungan awal 20-an tetapi kebanyakannya remaja," katanya.

"Daripada cara mereka, mereka seperti mengikut arahan. Saya fikir ada seseorang atau kumpulan yang mengawal mereka."