KUALA LUMPUR:Universiti Malaya mencatat sejarah apabila berjaya disenaraikan dalam 10 universiti terbaik di Asia buat kali pertama.

Menerusi laporan terbaharu yang dikeluarkan oleh Quacquarelli Symonds (QS) World University Rankings: Asia 2021, UM berada di tempat kesembilan, naik empat anak tangga berbanding tahun lalu.

Lebih membanggakan, tahun ini menyaksikan sembilan universiti tempatan lain, turut berjaya disenarai dalam kelompok 110 universiti terbaik Asia.

Selain UM, turut menerima peiktirafan ialah Universiti Putra Malaysia (ke28), Universiti Sains Malaysia (ke-34), Universiti Kebangsaan Malaysia (ke-35), Universiti Teknologi Malaysia (ke-39), Universiti Teknologi Petronas (ke-70), Universiti Taylor's (ke-89), Universiti UCSI (ke-105), Universiti Utara Malaysia (ke107) dan Universiti Teknologi MARA (ke-108).

Turut tersenarai ialah Universiti Islam Antarabangsa (123), Universiti Malaysia Pahang (133), Management and Science University (139), Universiti Tunku Abdul Rahman (157), Universiti Tenaga Nasional (168), Sunway Unversity (172) dan Universiti Multimedia (190).

"Kejayaan ini merupakan kejayaan terbaik negara setakat ini dan membuktikan bahawa hala tuju Pendidikan Tinggi Negara berada atas landasan yang betul.

"Tahun 2020 merupakan separuh penggal pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, 2015-2025 (Pendidikan Tinggi) (PPMPT) dan telah menunjukkan peningkatan kualiti dan kecemerlangan institusi pendidikan tinggi tempatan dalam tempoh yang singkat," kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Noraini Ahmad.

Beliau juga menegaskan kejayaan ini menunjukkan Malaysia berpotensi menjadi hab pendidikan di Asia, selain membantu IPT menjalinkan kerjasama dengan penyelidik terkemuka dunia.

"Laporan itu juga menyatakan Malaysia merupakan antara negara yang menunjukkan peningkatan terbaik di dalam penarafan kali ini.

"Sistem pendidikan negara telah diterima sebagai bereputasi tinggi di kalangan akademik dan majikan di peringkat Asia," katanya.