UMNO perlu bersedia membariskan pemimpin yang berkaliber, bersih dan disukai rakyat untuk ditonjolkan sebagai Perdana Menteri sekiranya tidak bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) kelak.

Ketua Pemuda UMNO Pagoh, Fazli Salleh berkata, pemilihan parti juga harus segera diadakan agar perwakilan dapat memilih pemimpin yang disukai rakyat.

Menurutnya, tindakan pantas perlu dibuat kerana UMNO tidak boleh memenangi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) hanya dengan undi ahlinya, tetapi undi rakyat juga.

BACA: Segerakan pemilihan UMNO: Beri peluang akar umbi tentukan pemimpin, hala tuju parti

“Persepsi rakyat yang menolak sesetengah pemimpin UMNO perlu diambil perhatian. UMNO perlu mengikut arus denyut nadi rakyat, bukan sentimen ahli UMNO semata-mata untuk menang PRU15.

“Kali ini perwakilan UMNO perlu bermentaliti untuk menang PRU, bukan setakat menang jawatan dalam parti sahaja.

“Tanpa menidakkan jasa-jasa pemimpin lama, UMNO perlu move on sebagai parti yang segar sepanjang zaman, parti yang dibarisi pelapis dari kalangan orang muda,” katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Dalam pada itu, Fazli turut menyatakan rasa simpati dengan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang diserang baik dari luar parti mahupun dari dalam.

“Sebelum kita desak diadakan PRU15, lebih baik UMNO bersedia dengan pimpinan yang terbaik agar rakyat kembali memilih UMNO dengan diadakan Pemilihan UMNO mengikut jadual.

“UMNO perlu gunakan peluang pemilihan parti untuk membuktikan bahawa kita selari dengan kehendak rakyat,” ujarnya. 

BACA: UMNO lemas dalam kolam yang cetek - Shamsul Amri


Kenyataan itu dikeluarkan susulan kenyataan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pontian, Mohd Helmi Buang yang berkata, kluster besar dalam UMNO perlu berundur segera bagi mengelakkan kekalahan besar pada PRU14 berulang pada PRU15 nanti.

Katanya, pengunduran mereka juga dilihat perlu bagi membawa perubahan dalam UMNO supaya parti terus releven sebagaimana slogan parti iaitu dulu, kini dan selamanya.  


UMNO raikan perbedaan pendapat - Nazri

Astro AWANI sebelum ini juga melaporkan UMNO kini diumpamakan ibarat sebuah parti yang lemas di kolam yang cetek, serta masih terkapai-kapai mencari haluan, selepas tewas pada PRU14, kata Pengerusi Majlis Profesor Negara (MPN) Profesor Ulung Shamsul Amri Baharuddin.

Dalam ruangan pendapat yang disiarkan oleh Sinar Harian, beliau berkata, kehilangan kuasa, keseluruhan organisasi UMNO mula terungkai dari atas hingga ke bawah, seperti 'si latah yang disergah, menanggal pakaian satu demi satu'.

Katanya lagi, Majlis Kerja Tertinggi (MKT) yang sekian lamanya diibaratkan jantung dan otak UMNO, tidak berfungsi dengan baik, hingga mengakibatkan parti itu dikuasai pihak-pihak yang berkepentingan peribadi.

BACA: UMNO harus ambil iktibar ketabahan Anwar masuk penjara - Bersatu Kepong