MENAMATKAN keganasan berasaskan jantina selalunya dimulakan dengan memecahkan kitarannya.

Dengan itu, United Nations Population Fund (UNFPA) Malaysia telah bekerjasama dengan Universiti Islam Selangor (UIS) dan Yayasan KUIS untuk menyelamatkan mangsa keganasan rumah tangga dengan membiayai pendidikan anak-anak mangsa dan inisiatif-inisiatif lain sebagai usaha pemberdayaan keluarga.

Kerjasama ini membuka jalan terhadap penyelesaian inovatif melalui Perpetual Orange Fund dan Work Kafalah Program.

Langkah intervensi ini disokong dengan pembangunan dana dan program yang bertujuan untuk menyumbang kepada keselamatan, pemulihan dan pemberdayaan individu yang terjejas oleh keganasan rumah tangga.



Perpetual Orange Fund, yang dikendalikan bersama oleh UNFPA Malaysia dan Yayasan KUIS, adalah program biasiswa yang disokong oleh dana permulaan daripada kedua-dua pihak bertujuan menyokong pendidikan tinggi untuk anak-anak mangsa keganasan rumah tangga.

Program Work Kafalah pula adalah program kerjasama antara UNFPA Malaysia dan Pusat Penyelidikan Antarabangsa Ekonomi dan Kewangan Islam (IRCEIF) di UIS, bertujuan untuk memperkasakan mangsa yang terselamat dengan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan.

Ia sebagai sokongan untuk membina dan mendapatkan kembali kawalan terhadap kehidupan mereka melalui pemberdayaan ekonomi dan celik kewangan.

Dalam majlis yang sama forum bertajuk, “Peranan Kewangan Sosial Islam dalam Memberdayakan Mangsa Keganasan Rumah Tangga", bersama empat orang panel pakar; Profesor Aishath Muneeza, Islamic Perunding Pembiayaan, UNFPA Malaysia; Puan Nurul Balqis, Perbankan Syariah Operasi, Naib Presiden, Bank Rakyat; En Mohd Faiz bin Rahim, Ketua Jabatan Shariah, Affin Islamic Bank; Dr Fatin Nur Majdina Nordin, Naib Presiden, Gerakan Belia Islam Malaysia (ABIM).

Forum ini bertepatan, menjelangnya Hari Wanita Antarabangsa pada 8 Mac yang bertemakan, Invest in Women:Accelerate Progress. Forum ini memfokuskan kepada perbincangan bagaimana infrastruktur pembiayaan sosial Islam dapat menangani cabaran dengan berkesan mangsa keganasan rumah tangga yang terselamat menghadapi, memberdayakan mereka dan memastikan hak dan pilihan mangsa yang terselamat dan anak-anak mereka.

Dr Asa Torkelsson, Wakil Negara UNFPA Malaysia, dalam ucapan awalnya menyatakan bahawa menangani keganasan berasaskan jantina memerlukan pendekatan pelbagai serampang, dan ini adalah satu bidang utama di mana UNFPA bekerja tanpa henti - dan ia adalah tepat pada masanya, memandangkan peningkatan bilangan kes keganasan rumah tangga di Selangor sebanyak 4,690 berlau hanya dalam tempoh 2020 hingga Ogos 2023; menurut Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Di seluruh dunia, UNFPA memainkan peranan terhadap lebih 150 negara dan wilayah untuk membantu dan mengurangkan keganasan yang berasaskan jantina.

Dato’ Profesor Madya Dr Mohd Farid Ravi Abdullah, Naib Canselor UIS, turut menyuarakan harapan agar program kesedaran mengenai pemberdayaan mangsa keganasan rumah tangga yang terselamat ini akan membawa impak positif kepada kehidupan mereka, dan mereka mampu berdikari dari segi kewangan.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah YBhg Datuk Hasanuddin Bin Mohd Yunus, Pengerusi Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), yang menyampaikan ucapan perasmian pada bagi pihak YB Senator Dr Zulkifli Hassan, Timbalan Menteri Hal Ehwal Agama.