KUALA LUMPUR : Ujian klinikal bagi vaksin COVID-19 menggunakan kaedah sedut melalui mulut sedang dijalankan di Malaysia.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin memaklumkan, sekiranya ujian klinikal tersebut berjaya, ia mungkin akan dilaksankan di negara ini.

"Kami sedang menjalankan ujian klinikal bagi vaksin COVID-19 keluaran CanSino di Malaysia.

"Malah CanSino adalah salah satu syarikat pengeluar portfolio vaksin di Malaysia, jadi sekiranya ia terbukti berkesan, kami akan mempertimbangkan pengunaannya," katanya ditemui media selepas Majlis Perasmian Commonwealth 4th Global Wound Conference 2022 di Petaling Jaya pada Jumaat.

Jelasnya lagi, Kementerian Kesihatan (KKM) sedang meniliti perkembangan semasa COVID-19 dan akan memaklumkan kepada umum dalam masa terdekat.

Untuk rekod, baru-baru ini CanSino Biologics mengumumkan pengawal selia China telah meluluskan versi sedut bagi vaksin COVID-19 oleh syarikat itu, digunakan sebagai dos penggalak.

Syarikat itu menunjukkan keputusan awal kajian yang mencadangkan versi sedut terbabit dapat mempertingkatkan perlindungan imun selepas satu sedutan.

Namun buat masa ini, belum jelas sama ada ia bermaksud keberkesanan yang lebih baik ataupun bila pemberian dos penggalak melalui kaedah sedut itu akan dilaksanakan.