KOTA BHARU: Perbuatan vandalisme serta masalah sosial adalah antara kesalahan yang dikesan di Stesen Kuarantin COVID-19 di Kelantan.

Penyelaras Stesen Kuarantin Kelantan, Kapten Angkatan Pertahanan Awam (APM) Mohd Shafie Rosli, berkata selain itu, terdapat juga kes penghuni melarikan diri sebelum tamat tempoh kuarantin.

Katanya, semua masalah itu dikesan di Stesen Kuarantin Sektor Sumber Teknologi Pendidikan, Pengkalan Chepa, di sini, yang juga satu-satunya Stesen Kuarantin COVID-19 di negeri ini.

Katanya, itu adalah antara cabaran yang dihadapi petugas yang mengawasi stesen berkenaan. 

"Kami telah mengasingkan lelaki dan perempuan... kita tak jaga sepenuh masa mereka di dalam. (Dalam) bilik mereka bebas bergerak.

"Walaupun dah bagi teguran... bila (petugas) keluar bilik berlakulah perkara tersebut... staf saya buat semakan (pemeriksaan) ternampak pesakit lelaki keluar bilik... keluar dari blok perempuan.

"Selain itu, ada juga yang yang lari dari stesen kuarantin... Ada empat atau lima kes... Mereka cabut besi, lari keluar dan datang balik... keluar sebab nak berbuka puasa di rumah.

"Untuk semua kes serta masalah sedemikian, kami akan terus buat laporan polis untuk siasatan," katanya di sini, pada Rabu.

BACA: Wanita didakwa buat laporan palsu dirogol di pusat kuarantin COVID-19

Beliau berkata, stesen kuarantin itu yang mempunyai blok asrama perempuan dan lelaki turut menempatkan bekas banduan yang perlu menjalani kuarantin.

Menurut Shafie lagi, sejak dibuka, stesen kuarantin itu telah menerima lebih 1,700 orang untuk proses saringan dan kuarantin termasuk 41 bekas banduan.

Beliau berkata, pihaknya mempunyai 24 petugas yang mengawasi stesen berkenaan 24 jam sehari, dengan pengawasan lebih ketat dibuat terhadap bekas banduan serta penghuni yang kurang berdisiplin.