Wakil rakyat sama ada di Dewan Rakyat mahupun Dewan Undangan Negeri (DUN) perlu mengamalkan adab dan tatasusila ketika berbahas.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Al Haj bertitah tindakan tersebut menunjukkan bahawa Malaysia mempunyai pemimpin yang matang dan berperibadi tinggi.

"Ahli-ahli Yang Berhormat yang membahaskan sesuatu usul atau melahirkan sesuatu pandangan hendaklah dilakukan secara berhemah dengan mengikut segala peruntukan yang ditetapkan di dalam Peraturan-peraturan Tetap Dewan.

"Beta tidak mahu berlakunya kejadian Ahli-ahli Yang Berhormat bercakaran di dalam Dewan dengan melemparkan bahasa-bahasa lewat dan menyakitkan hati tanpa mengawal emosi mereka," titah baginda ketika merasmikan Majlis Perasmian Persidangan Speaker-speaker Parlimen dan Dewan Undangan Negeri Seluruh Malaysia Tahun 2017 di sini hari ini.

Justeru, baginda mahu pemimpin negara ini menunjukkan kepada rakyat dan dunia bahawa mereka mampu berbahas dan berbincang mengenai soal rakyat dan negara secara berhemah dan matang.

Baginda pada masa sama menyarankan supaya tempoh masa persidangan yang cukup diberikan bagi memastikan masalah rakyat mendapat perhatian serta diselesaikan.

Namun, baginda menegaskan persidangan Dewan tidak perlu berlanjutan selepas 12 tengah malam.

"Beta ingin menyarankan agar setiap Dewan dapat mengurangkan mesyuarat Dewan yang melangkaui masa berehat iaitu selepas jam 12 tengah malam kerana Beta yakin bahawa kecergasan minda semua pihak termasuklah urusetia Dewan dan para pelapor tidak berada di paras yang optimum ketika ini," titah baginda.

Hadir pada persidangan tersebut adalah Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.