LAHAD DATU: Seorang warga emas nyaris maut selepas diserang buaya dalam kejadian di Kampung Rancangan Silabukan, Peringkat 4, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 4 petang itu, lelaki berusia 70 tahun berkenaan mengalami kecederaan parah di kaki, tangan dan perut selepas berjaya melepaskan diri daripada gigitan buaya itu.

Ketua Polis Daerah Lahad Datu, Asisten Komisioner Rohan Shah Ahmad berkata, siasatan awal mendapati, mangsa bersama isteri dan lima lagi rakan sekampung pergi ke tepi sungai untuk mencari lokan.

Bagaimanapun katanya, seekor buaya tiba-tiba muncul di tepi sungai berkenaan dan terus membaham kaki mangsa.

“Dengan bantuan rakan dan isterinya, mangsa berjaya diselamatkan selepas mereka bertindak memukul kepala dan mata buaya berkenaan.

“Akibat kejadian itu, warga emas terbabit yang mengalami kecederaan terus dibawa ke Hospital Lahad Datu untuk mendapatkan rawatan,” katanya dalam kenyataan media yang dikeluarkan, hari ini.

Rohan berkata, mangsa kini dilaporkan berada dalam keadaan stabil.

Sehubungan itu, Rohan menasihati orang ramai dan penduduk setempat supaya sentiasa menjaga keselamatan diri dan berwaspada dengan ancaman buaya ketika berada di sungai.