KUALA LUMPUR: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran untuk tidak leka semasa musim perayaan keagamaan yang bakal menjelma.

Menurut Wakil WHO di Malaysia, Brunei dan Singapura, Dr Ying-Ru Jacqueline Lo, wabak itu masih belum selesai dan penting untuk mengetahui kaedah menyambut perayaan keagamaan dalam norma baharu yang dipraktikkan sekarang bagi melindungi diri dan orang lain.

"COVID-19 merupakan ancaman nyata dan kita harus sentiasa berwaspada mempraktikkan semua langkah perlindungan ketika musim perayaan.

"Ini termasuk penjarakan fizikal, elak berhubung secara rapat, hadkan masa atau elakkan berada di tempat tertutup atau sesak, memakai pelitup muka, menutup bersin menggunakan siku, amalan kebersihan dan tinggal di rumah jika tidak sihat.

"Kerajaan meletakkan langkah-langkah kesihatan untuk mencegah penularan virus ketika musim perayaan, walaupun tradisi keagamaan mungkin kelihatan berbeza kerana langkah-langkah ini namun kita masih dapat menjaga semangat setiap perayaan secara bersama bagi memastikan kita semua kekal sihat," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Mengulas lanjut, Dr Lo berkata, aktiviti keagamaan bagi tahun ini mungkin hanya boleh diadakan secara dalam talian, menyambut dengan individu tinggal serumah dan menghadiri perjumpaan di ruang terbuka dengan penjarakan fizikal tambahan sekiranya perlu diadakan.

"Dalam era inovasi sosial dan teknologi baharu ini lebih mudah untuk kita bersama-sama walaupun kita terpisah dan kita perlu memanfaatkan sepenuhnya semasa cuti perayaan akan datang.

"Bagi memastikan perayaan keagamaan disambut dengan selamat, WHO menerbitkan nasihat untuk orang ramai dilengkapi tips untuk para pemimpin agama mengenai amalan agama semasa COVID-19.

"Ini termasuk garis panduan aktiviti keagamaan yang melibatkan perhimpunan besar dan beberapa poster serta kenyataan media berkaitan amalan selamat semasa bulan Ramadan, Wesak dan perayaan keagamaan utama yang lain," jelasnya.

Tambah Dr. Lo, agensi kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu berharap perayaan keagamaan dapat disambut dengan cara yang lebih tradisional dan vaksin COVID-19 memainkan peranan penting untuk mencapainya.

"Kami menggesa orang ramai untuk mendapatkan vaksin berdasarkan jadual vaksinasi di negara mereka walaupun semasa musim perayaan. Penting untuk dimaklumkan bagi mereka yang menyambut Ramadan, vaksin COVID-19 dan bahan-bahannya sesuai dengan fatwa keagamaan dikeluarkan dan suntikannya  tidak membatalkan amalan puasa setiap hari.

"Sangat mengembirakan vaksin mula menjangkaui kumpulan prioriti tetapi sehingga vaksin tiba kepada semua orang, kita semua mesti meneruskan langkah-langkah perlindungan ketika melakukan perjalanan, beribadah dan meraikan dalam kehidupan harian kita.

"Kami menggesa orang ramai untuk terus mendengarkan nasihat pihak berkuasa kesihatan dan mematuhi panduan tempatan kerana tingkah laku individu dan masyarakat masih merupakan senjata paling ampuh untuk melawan wabak ini dan tanggungjawab yang ada pada kita semua," ujar beliau lagi.