KUALA LUMPUR: Bola sepak dan kopi sudah menjadi budaya yang tak dapat dipisahkan dari rakyat negara ini.

Mengangkat semangat itu, WONDA Coffee, salah satu jenama kopi paling diminati di Malaysia melakar pencapaian dalam Buku Rekod Guinness untuk Rantaian Video Menimang Bola Sepak Terbesar Dalam Talian.

Sijil pengiktirafan rekod tersebut dipersembahkan oleh penilai rasmi dari Rekod Dunia Guinness kepada Naib Presiden Pemasaran Etika Sdn Bhd, Amy Gan dalam satu majlis di Empire Damansara, Petaling Jaya, pada Selasa.

Kata Amy, pencapaian itu adalah sebuah manifestasi kecintaan rakyat Malaysia terhadap sukan bola sepak dan minuman kopi sebagai pelengkap kepada budaya bola sepak di negara ini.

“Kami sangat terinspirasi daripada budaya ‘mamak’ di mana peminat bola sepak menonton perlawanan di restoran mamak sambil menikmati Kopi Tarik, jadi kami memikirkan untuk melakukan ini untuk melakukan ini untuk rakyat Malaysia, meraikan bola sepak dengan membawa rakyat Malaysia bersama.

“Menyedari dan menghargai bakat yang kita ada, maka kami mengambil selangkah lebih tinggi dengan membuat timangan bola sepak.”

Dengan rekod ini, WONDA menampilkan 730 rakyat Malaysia untuk mengatasi Rekod Guinness terdahulu iaitu ‘Hantaran Bola Sepak Paling Ramai Dalam Talian.’

730 peserta jayakan rekod 'Rantaian Video Menimang Bola Sepak Terbesar Dalam Talian.'

Video tersebut memaparkan peserta menerima bola dari luar bingkai, melakukan beberapa kali timangan sebelum menghantar bola ke luar bingkai kepada peserta seterusnya dalam rantaian.

Antara nama tersohor arena bola sepak tanah air yang turut menyertai penciptaan rekod ini adalah pemenang Anugerah Puskas FIFA 2016, Mohd Faiz Subri; pemain JDT, Safiq Rahim; pemain wanita kebangsaan, Steffi Sidhu; dan ‘freestyler’ wanita negara, Qhoirunnisa.

Pada majlis penyampaian sijil pengiktirafan rekod tersebut, ditayangkan kompilasi video rakaman timangan bola sepak oleh para peserta kemudian simbolik timangan terakhir disempurnakan oleh Qhoirunnisa sebelum menyerahkan bola kepada Amy.

Rekod Guinness | Wonda raikan budaya bola sepak tempatan dengan rekod dunia