KUALA LUMPUR: World Trade Centre Kuala Lumpur (WTCKL) meluluskan penganjuran perdagangan RESONEX 2022, yang merupakan projek perintis untuk kerjasama pertama antara penyedia tempat dan penganjur pameran.

Pengarah Urusan Kumpulannya, Datuk Seri Dr Irmohizam Ibrahim berkata, WTCKL akan menjadi penganjur bersama RESONEX dan menawarkan rangkaian yang luas untuk menjayakan acara tersebut.

Jelas beliau lagi, RESONEX sedang mendekati lebih 200 syarikat peruncitan daripada Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) hingga kepada syarikat multinasional.

"Secara keseluruhan 300 reruai dan ia bertujuan untuk mengumpulkan pelawat dari dalam negara dan antarabangsa berjumlah 15,000 pelawat serta delegasi.

"Di samping itu, lebih daripada 100 peruncit daripada Persidangan Perniagaan Halal dan Global melibatkan lebih lapan negara. Kami yakin ini akan menjadi pameran paling menarik di Malaysia pada tahun ini," katanya dalam satu kenyataan, di sini pada Selasa.

Irmohizam menambah, Ekspo Perdagangan Malaysia China (MCTE) turut dijadual mengadakan pamerannya pada masa yang sama dengan penganjuran RESONEX.

Menerusi penganjuran kedua-dua acara tersebut, beliau yakin ia mampu merancakkan industri Acara Perniagaan Malaysia, sekali gus memulakan semula hubungan pameran Malaysia dengan pasaran China selepas lebih dua tahun tergendala akibat COVD-19.

"Secara tidak langsung ia juga akan meningkatkan peluang pelaburan Malaysia, pelancongan tempatan, hotel, makanan dan minuman, membeli-belah, serta pengangkutan," katanya.

Pada 2019, WTCKL telah menganjurkan sekitar 30 pameran niaga-ke-niaga (B2B) termasuk dari industri perabot, jentera, perubatan, kimia, serta kecantikan.