PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta semua yayasan dan badan amal di negara ini agar menyediakan laporan dan penyata kepada setiap penderma.

Jelasnya menerusi kaedah itu, pengurusan setiap sumbangan yayasan dan badan amal terbabit akan lebih telus dan dapat meningkatkan keyakinan penderma.

"Yayasan Wilayah Persekutuan (YWP) akan memulakan tradisi baharu, siapa yang menderma akan mendapat laporan dari pengurusan.

"Wang diderma itu digunakan untuk apa, ini penting saya harap ini juga diikuti badan-badan amal dan yayasan lain," jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pelancaran Tabung Kebajikan dan Pelajaran YWP di Putrajaya pada Khamis.

Tambah Anwar, dengan kaedah lebih telus, dapat mengelakkan ketirisan berlaku terutama dalam membantu golongan yang memerlukan.

"Saudara derma RM100,000 lepas tu hilang (tiada maklum balas), boleh jadi (hanya dapat) surat terima kasih (dari yayasan). Tapi Yayasan Wilayah Persekutuan akan pastikan nama itu disenaraikan, lepas itu kurang daripada enam bulan derma saudara itu digunakan untuk membeli 20 kerusi roda untuk OKU.

"Contohnya, ini nama-nama OKU yang kita berikan (bantuan), ini alamat dan nombor telefon dia (penerima). Dengan cara sedemikian, ia memberi keyakinan kerja amal ini kerja serius dan dilaksanakan begitu baik," jelasnya lagi.