KUALA LUMPUR: Yayasan VFive dengan kerjasama Persatuan Alumni Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Teknologi MARA (UiTM) hari ini menganjurkan Program #V5PIMPINPrihatin bertujuan meraikan jasa para petugas dan sukarelawan UiTM yang bertugas menguruskan Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Mega dan Institut Pengajian Tinggi (IPT) di UiTM.

Menerusi program tersebut, mereka yang terlibat diberikan sumbangan sebagai penghargaan di atas kesediaan menjadi sukarelawan MyVac.

Sumbangan berkenaan telah disampaikan oleh Pengasas Yayasan VFive, Datuk Syafiq Abdullah bermula di PPV UiTM Puncak Alam yang disertai oleh Rektor UiTM Cawangan Selangor, Prof Dr Ahmad Sazali Hamzah.

Pemberian sumbangan kemudiannya diteruskan lagi di PPV UiTM Shah Alam dan diiringi oleh Pemangku Naib Canselor, Prof Dr Roziah Mohd Janor.

Mengulas mengenai Program #V5PIMPINPrihatin, Datuk Mohd Syafiq Abdullah menjelaskan bahawa inisiatif tersebut bertujuan meraikan jasa para petugas dan sukarelawan yang menjadi pemudahcara menguruskan PPV Mega di UiTM.


Justeru, jasa mereka perlu dihargai kerana sanggup mengorbankan masa dan tenaga bagi melancarkan proses vaksinasi rakyat Malaysia, tatkala situasi pandemik COVID-19 di negara kita masih di tahap yang membimbangkan.

“Kami di Yayasan VFive dengan kerjasama Persatuan Alumni Majlis Perwakilan Pelajar UiTM telah merancang untuk menganjurkan program sebegini sebanyak lima kali dalam setiap dua minggu yang akan datang.

"Insya Allah, kita bermula dengan menyalurkan sumbangan di UiTM pada hari ini dan akan meluaskan lagi sumbangan ini kepada PPV IPT-IPT lain di seluruh Malaysia.

“Kita harapkan agar lebih ramai golongan di luar sana khususnya mahasiswa dan graduan UiTM yang berkelapangan untuk sama-sama menjadi sukarelawan di PPV UiTM ini.

"Semoga inisiatif-inisiatif ini akan dapat membantu dan melancarkan usaha negara kita mencapai tahap imuniti kelompok secepat yang mungkin,” tambahnya lagi.

Sejajar dengan garis panduan SOP yang ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN), program yang dianjurkan tersebut turut mematuhi segala aspek keselamatan termasuklah pemakaian pelitup muka, pemeriksaan suhu, penjagaan jarak, penyediaan cecair sanitasi tangan dan pendaftaran MySejahtera.