KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Unit Seni, Warisan dan Ruang Awam Yayasan Hasanah, Zainariah Johari dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MyCreative Ventures (MyCreative) yang baharu berkuat kuasa hari ini.

Dalam satu kenyataan, MyCreative memaklumkan Zainariah menggantikan Junady Nawawi yang menamatkan tempoh perkhidmatannya dan pelantikan itu dibuat susulan pengalaman beliau selama lebih tiga dekad serta merupakan seorang yang disegani dalam industri kreatif di negara ini.

Pengerusi Kumpulan MyCreative Datuk Muhammad Bakhtiar Wan Chik berkata pihaknya mengalu-alukan kedatangan Zainariah ke agensi berkenaan.

"Penglibatan dan portfolio yang komprehensif serta menyeluruh merangkumi sektor swasta dan kerajaan, beliau (Zainariah) mempunyai pandangan holistik dalam menyokong dan membangunkan pemain Ekonomi Jingga negara.

"Dalam pada itu, kami juga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada Junady atas kepimpinannya yang cemerlang. Beliau telah berjaya memimpin MyCreative mengharungi zaman pandemik dan membuahkan hasil yang positif," katanya dalam kenyataan berkenaan.

Zainariah pernah menjadi Ketua Unit Seni, Warisan dan Ruang Awam selama lebih tujuh tahun di Yayasan Hasanah, sebuah yayasan di bawah Khazanah Nasional Berhad dan terlibat secara aktif dalam menjayakan inisiatif seperti Geran Khas Hasanah, "Arts for all Seasons" (ArtsFAS).

Usaha tersebut telah memberi impak kepada lebih 5,000 seniman dan organisasi seni di seluruh negara serta membuka ribuan peluang pekerjaan.

Selain itu, Zainariah telah memulakan inisiatif "Cultural Frontliners" yang membawa pemuzik jalanan dan ahli muzik membuat persembahan di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Pusat Pameran dan Dagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) yang membantu meringankan beban kelangsungan hidup mengharungi zaman pandemik.

"Inisiatif ini kemudiannya dicontohi oleh PPV lain. Beliau juga merupakan usahawan kandungan kreatif dan Ketua Pegawai Eksekutif di Asia Pacific Videolab serta menerima pengiktirafan pencalonan Anugerah Emmy melalui karyanya, "The Challenger," menurut kenyataan itu.

-- BERNAMA