KUALA LUMPUR: Zon Ekonomi Khas (SEZ) Johor-Singapura mempunyai kelebihan daya saing dalam menarik pelaburan langsung asing (FDI) baharu daripada syarikat multinasional (MNC).

Ia boleh dicapai dengan menyepadukan keupayaan kewangan, logistik dan pembuatan termaju Singapura dengan Johor kerana negeri di selatan Semenanjung Malaysia itu mempunyai tenaga buruh yang kompetitif, tanah yang banyak dan sumber tenaga yang lebih murah.

Maybank Investment Bank (Maybank IB) berkata Singapura menikmati perhubungan yang luas dan strategik kepada sumber modal global, pada masa sama turut berfungsi sebagai pintu masuk ke pasaran Asia melalui hubungan pengangkutan dan perdagangan yang terbaik.

"MNC pada masa ini mempelbagaikan rantaian bekalan mereka dari China dan mencari pangkalan pengeluaran alternatif memandangkan persaingan global untuk pelaburan semakin rancak.

"Berlatarbelakangkan keadaan ini, kerajaan sedang berusaha untuk mengukuhkan kekuatan daya saing SEZ itu untuk memanfaatkan peralihan dalam rantaian bekalan ini dan menarik lebih banyak pelaburan asing," katanya dalam nota penyelidikan, semalam.

Maybank IB berpendapat terdapat skop untuk Perikatan Pembuatan Asia Tenggara (SMA) Singapura untuk diperluaskan ke taman perindustrian lain dalam SEZ.

"Skim insentif meliputi sektor lain juga boleh dipertimbangkan. Ini akan memberikan dorongan tambahan untuk pelaburan pelengkap di Singapura dan Johor, membina insentif yang ditawarkan oleh pihak berkuasa Malaysia," katanya.

Menurut Maybank IB, peningkatan kos perniagaan di Singapura telah meningkatkan keperluan untuk kawasan pedalaman, justeru Johor berada pada kedudukan yang baik untuk menyediakan kemudahan berkenaan.

Johor berdaya saing daripada segi kos dan merupakan pertimbangan utama bagi perusahaan kecil dan sederhana yang berpangkalan di Singapura.

Tahap gaji di Johor lebih 80 peratus lebih rendah untuk pembuatan dan 40 peratus lebih rendah untuk sektor hospitaliti manakala perniagaan yang mengambil pekerja Malaysia tidak tertakluk kepada levi dan kuota pekerja asing berbanding apa yang berlaku sebaliknya di Singapura.

Selain itu, purata tarif elektrik di Johor adalah sekitar 60 peratus lebih rendah untuk perniagaan daripada Singapura dan 80 peratus lebih rendah untuk isi rumah.

"Kos perniagaan di Singapura telah meningkat dengan ketara dalam tempoh pasca pandemik, didorong oleh peningkatan inflasi global, pasaran buruh yang ketat, sewa dan pelarasan cukai serta dasar gaji pentadbiran.

"Sewa di Iskandar (Johor) adalah 75 peratus lebih rendah daripada Singapura untuk pejabat, 65 peratus lebih rendah untuk kilang dan 85 peratus lebih rendah untuk perumahan. Sewa pejabat adalah kira-kira RM9 setiap kaki persegi di Iskandar berbanding S$11-S$12 (RM38-RM42) di Singapura," katanya.

Sebaliknya, ia berkata sewa kediaman di Johor adalah sekitar satu pertujuh daripada sewa perumahan awam Singapura (apartment Lembaga Perumahan dan Pembangunan Singapura) manakala sewa kilang siap dibina di Johor adalah kira-kira satu pertiga berbanding Singapura.

"Untuk meminimumkan kerenah birokrasi dan memberikan lebih kejelasan mengenai dasar pelaburan, pihak berkuasa Malaysia sedang mengusahakan Pusat Pemudahcara Invest Malaysia Johor (IMFC-J) yang akan terletak di Forest City dan dijadualkan beroperasi pada suku ketiga 2024. .

"Sistem Transit Rapid (RTS) Johor Bahru-Singapura sudah pun kira-kira 70 peratus siap dan berada di landasan yang betul untuk sasaran tarikh mula beroperasi pada akhir tahun 2026. Masa perjalanan antara Singapura dan Johor Bahru akan mengambil masa hanya enam minit sahaja," katanya.

-- BERNAMA