KUCHING: Ahli Parlimen Sri Aman Datuk Masir Kujat mengesahkan beliau keluar dari Parti Sarawak Bersatu (PSB) berkuat kuasa serta merta sekali gus menjadi wakil rakyat bebas.

Jelas Masir, keputusan itu dicapai setelah berbincang bersama penyokong di peringkat akar umbi dan antara faktor utama beliau keluar parti adalah disebabkan situasi politik negara yang tidak stabil dan telah menjejaskan ekonomi negara, pembangunan serta kesejahteraan rakyat.

“Saya percaya langkah terbaik untuk mara ialah mengetepikan politik buat masa ini agar dapat membantu menstabilkan dan membina semula negara tercinta ini,” katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Beliau yang juga merupakan Ahli Majlis Tertinggi PSB itu turut menyatakan sokongan penuh kepada Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

“Perdana Menteri kita sedang melakukan segala yang perlu bagi membantu rakyat Malaysia mengharungi tempoh yang sukar ini dan saya perlu memainkan peranan saya dengan menyokong sepenuhnya kepimpinan YAB Datuk Seri Ismail Sabri Yakoob,” tambahnya.

Untuk rekod pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 tahun 2018, Masir bertanding dan memenangi kerusi Sri Aman atas tiket Parti Rakyat Bersatu (PRS) dan kemudiannya keluar untuk menyertai PSB pada Mac 2019.

Beliau sebelum ini yakin PSB adalah parti terbaik baginya untuk memperjuangkan hak masyarakat Dayak di Sarawak.

Masir bagaimanapun tidak menyatakan sama ada akan kembali kepada PRS.