Kegagalan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menghadiri sesi Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen ke-13 pada Isnin membuktikan nasib seseorang individu yang tidak semestinya sentiasa di puncak kegemilangan dan diterima rakyat.

Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin berkata, keputusan Komisioner Jeneral Penjara Datuk Seri Zulkifli Omar yang menafikan kehadiran Anwar merupakan kemungkinan yang harus dihadapi semua.

"Saya terbaca status Ahli Parlimen Bandar Tun Razak, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang hadir sidang kali ini sebagai ahli parlmen bebas.

"Walaupun dia duduk di belakang, sekurang-kurangnya dia layak untuk hadir.

Kita harus bersyukur dengan nikmat Tuhan, ketentuan hidup manusia ini seperti roda, sekejap di atas, sekejap di bawah," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Bung Mokhtar mengulas status Facebook Abdul Khalid yang menyatakan kesyukuran kerana dapat hadir ke sidang Parlimen walaupun ditempatkan di kerusi belakang.

Abdul Khalid turut berdoa dapat diberi kekuatan dan perlindungan untuk terus berkhidmat kepada masyarakat.


Status Facebook Abdul Khalid yang dikatakan menyindir Anwar kerana permohonannya ke Parlimen ditolak Jabatan Penjara - Gambar Facebook


Status itu dikatakan sindiran kepada Anwar yang gagal menghadiri sidang Parlimen walaupun Anggota Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, dan Tetuan Daim & Gamany sudah menghantar permohonan bagi membolehkannya menghadiri sesi pertama sidang Parlimen tahun ini dari 9 Mac hingga 9 April.

Kata Bung Mokhtar, walaupun status Abdul Khalid disifatkan sinis, ia harus diterima Anwar dengan hati terbuka.

"Sekurang-kurangnya Abdul Khalid berjaya ke Parlimen, walupun duduk di belakang, ini realiti yang harus diterima Anwar," ujarnya.

Anwar ditahan di Penjara Sungai Buloh selepas Mahkamah Persekutuan pada 10 Feb lepas menolak rayuan terakhirnya dan mengekalkan hukuman penjara kerana meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008.