KUALA LUMPUR: Pengerusi DAP Kelantan, Datuk Zaid Ibrahim menyifatkan Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Anwar Ibrahim, veteran DAP Lim Kit Siang dan pemimpin pembangkang yang lain sebagai wira.

Zaid mempersoalkan desakan yang dibuat oleh sesetengah pihak yang mahu pemimpin-pemimpin utama PH berundur selepas prestasi buruk gabungan itu dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.

Beliau menjelaskan tanpa pemimpin-pemimpin utama PH itu, pemerintahan negara ini akan didominasi oleh satu parti sahaja.

"Anwar, Kit Siang dan lain-lain adalah wira - beraninya anda meminta mereka untuk berundur. Tanpa mereka kita akan diperintah oleh satu pemerintah selamanya.

"Pengorbanan mereka adalah di luar kata-kata. Mudah bagi pengkritik untuk merungut tentang kekalahan dalam pilihan raya pilihan raya yang tidak bermakna," katanya menerusi akaun Twitternya.


Selepas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan Barisan Nasional (BN) menang besar di PRN Melaka dengan mendapat 21 kerusi, ada dalam kalangan netizen yang didapati mengkritik pemimpin-pemimpin utama PH.

Ramai dari mereka yang mahu kepimpinan PH diserahkan kepada generasi muda dan ada yang menyalahkan Anwar atas sebab kekalahan pembangkang di Melaka kali ini.

Ada yang menganggap keputusan beberapa pemimpin PH mengambil bekas pemimpin BN yang berpaling tadah antara punca kekalahan gabungan tersebut.