SEREMBAN: Hanya tiga peratus janji yang dikemukakan dalam Manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) oleh Kerajaan Negeri Sembilan sebelum ini tidak dapat dilaksanakan.
 
Menteri Besarnya, Datuk Seri Aminuddin Harun berkata ini kerana, ianya melibatkan perundangan di peringkat Persekutuan, manakala manifesto yang membabitkan negeri telah dilaksanakan sepenuhnya.
 
“Tempoh lima tahun memang kita telah gunakan bagi memastikan bahawa pembangunan negeri dilakukan bersungguh bagi memastikan apa yang kita katakan dapat kita kotakan dan 97 peratus manifesto telah laksanakan.

"Hanya tiga peratus melibatkan perundangan di peringkat Persekutuan yang tak dapat kita ubah iaitu Cuti Bersalin yang tak dapat kita laksanakan kerana ia melibatkan JPA dan ini merupakan satu perkara baik, dan hasil negeri terus meningkat,” katanya.
 
Beliau berkata demikian pada sidang media di Wisma Negeri, Seremban, pada Rabu selepas menghadap Yang Dipertuan Besar Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir di Istana Hinggap, Seremban bagi mendapatkan perkenan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Sembilan.
 
Terdahulu Tuanku Muhriz memberi perkenan DUN Negeri Sembilan dibubarkan 1 Julai ini bagi memberi laluan kepada pelaksanaan Pilihan Raya Negeri (PRN).
 
Dalam pada itu Aminuddin berkata, kerajaan negeri tidak memutuskan untuk memberikan cuti khas pada Jumaat ini sempena Hari Raya Aidiladha.
 
Katanya, ia kerana 30 Jun merupakan hari terakhir pentadbiran kerajaan negeri, bagaimanapun kakitangan yang ingin bercuti boleh membuat permohonan cuti seperti biasa.
 
Dalam perlembangan lain, mengulas kerjasama jentera bersama Pakatan Harapan dan Barisan Nasional di peringkat DUN jelasnya, gerak kerja itu telah pun bermula.
 
Jelasnya, kedua-dua kepimpinan meletakkan komitmen untuk memastikan kerjasama yang berlaku di peringkat Pusat dapat diterjemahkan di setiap DUN pada PRN ini.