JOHOR BAHRU: Kepimpinan DAP dijangka bakal memberi maklum balas berhubung kenyataan Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Nur Jazlan Mohamed yang meminta parti itu untuk berubah menjadi parti yang sederhana supaya boleh terus disokong oleh masyarakat Cina dan pengundi Melayu.

Menurut Ahli Parlimen Jelutong, RSN Rayer lagi, Nur Jazlan juga berkemungkinan mempunyai persepsi yang salah terhadap agenda negara sekular dan slogan "Malaysian Malaysia" dalam perlembagaan parti DAP.

"Kita mengambil maklum tentang apa yang dinyatakan oleh saudara Datuk Nur Jazlan, dan kita serahkan kepada pimpinan DAP, yang saya percaya akan memberi maklum balas kepada permintaan itu dalam masa terdekat.

"Saya berasakan bahawa mungkin ada persepsi salah tentang perkara itu (negara sekular) oleh Datuk Nur Jazlan.

"Saya percaya perkara itu akan dijelaskan oleh pimpinan DAP dalam masa terdekat. Buat masa sekarang saya tiada sebarang komen," katanya ditemui ketika membantu kempen calon Pakatan Harapan (PH) Parlimen Pulai, Suhaizan Kayat di Taman Tampoi di sini hari ini.

Terdahulu, Nur Jazlan dalam kenyataan di laman Facebook antaranya berkata sekiranya benar DAP mengharapkan sokongan orang Melayu melalui kerjasama dengan UMNO, parti itu perlu berani membuat perubahan besar untuk mencapai kejayaan pada Pilihan Raya Umum ke-16 (PRU16) nanti.

Selain itu, Ketua UMNO Bahagian Pulai itu turut menggesa agar DAP menggugurkan slogan “Malaysian Malaysia” daripada perlembagaan parti itu jika mahu mendapat sokongan pengundi Melayu.

Dakwa beliau, orang Melayu tidak menyokong DAP disebabkan agenda negara sekular parti itu, yang bercanggah dengan prinsip Islam dan Melayu.

Sementara itu, Rayer yang merupakan ahli DAP berkata jentera pilihan raya PH dan Barisan Nasional (BN) khususnya antara UMNO dan DAP dilihat begitu serasi dalam membantu kempen pada PRK Parlimen Pulai.

"...dan mungkin ini lah yang menyebabkan pihak Perikatan Nasional (PN) tak senang tidur waktu malam kerana mereka lihat DAP dan UMNO boleh bekerjasama dengan begitu baik seperti yang telah kita tonjolkan semasa Pilihan Raya Negeri (PRN) di Pulau Pinang.

"Saya yakin dan percaya kerjasama ini dapat diperkukuhkan lagi dan akan diperhebatkan dalam jangka masa seminggu akan datang, selain dalam pentadbiran kerajaan," ujarnya lagi.