KUCHING: Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan Tambahan (2021) 2022 tanpa dibahaskan selepas bacaan kali ketiga oleh Menteri Kewangan dan Ekonomi Kedua, Datuk Amar Douglas Uggah Embas pada Rabu.

Jelasnya RUU Perbekalan Tambahan itu bagi menampung perbelanjaan tambahan negeri berjumlah RM478,843,946.

RUU itu disokong Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kesihatan Awam, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Dr Sim Kui Hian.

Perbelanjaan tambahan tersebut adalah untuk membiayai beberapa perkhidmatan daripada kementerian dan jabatan yang dananya tidak disediakan atau tidak mencukupi dalam perbelanjaan 2021.

Sementara, Speaker DUN, Tan Sri Mohamad Asfia Awang Nassar memaklumkan, tiada perdebatan untuk RUU Perbekalan Tambahan berkenaan.

Uggah turut membentangkan usul untuk membawa resolusi anggaran perbelanjaan pembangunan tambahan pertama 2021 kepada Jawatankuasa Perbekalan.

Anggaran itu melibatkan 47 sub-aktiviti dan 68 sub-sub aktiviti dengan anggaran peruntukan RM81,608,762 juta.

“Amaun yang diperlukan telah dipindahkan daripada simpanan sub kepala bidang berkaitan, atau didahulukan daripada dana kontigensi,” katanya.

Peruntukan tambahan ini adalah untuk memenuhi perbelanjaan berdasarkan kepala bidang antaranya  melibatkan perbelanjaan untuk infrastruktur di darat, sungai, utiliti kesihatan awam, bangunan kerajaan, pampasan tanah dan pembesaran penempatan, serta kewangan awam.

Terdahulu Sarawak telah memperuntukkan sejumlah RM9.832 bilion untuk belanjawan 2021 dengan  RM6 bilion untuk perbelanjaan pembangunan dan RM3.832 bilion untuk perbelanjaan mengurus.

Bajet Sarawak 2022 berjumlah RM10.136 bilion telah diumumkan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg pada Oktober 2021 tanpa pembentangan di DUN Sarawak susulan perintah darurat yang masih berkuatkuasa di Sarawak ketika itu.

BACA: Bajet Sarawak 2022: Penjawat awam negeri itu terima bantuan satu setengah bulan gaji - Abang Jo

DUN Sarawak pagi ini menyaksikan Upacara Angkat Sumpah, Menteri Muda Menteri Pelancongan, Datuk Sebastian Ting Chiew Yew.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Piasau itu sebelum ini menjalani kuarantin wajib selama lima hari selepas disahkan kontak rapat.