SEJAK dari dahulu lagi, istilah ketua sering dikaitkan dengan persona yang lebih tua dan berusia dengan anggapan mereka lebih berpengalaman dan berwibawa.

Dalam masyarakat Melayu tradisi, pemilihan ketua adalah berdasarkan faktor umur dengan alasan orang tua terlebih dahulu 'makan garam'. 

Dalam masyarakat hari ini, jawatan seperti ketua kampung, penghulu dan penggawa semakin terhakis peranannya kerana pengaruh sistem politik menggantikannya kepada Wakil Rakyat sama ada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) mahupun Ahli Parlimen.

Kemunculan generasi baharu dalam pilihan raya jelas menunjukkan bahawa generasi di Malaysia telah beranjak daripada generasi merdeka kepada pasca merdeka.

Perubahan generasi, modenisasi dan perkembangan sistem demokrasi telah memberi ruang kepada golongan muda untuk menjadi pemimpin. 

Perubahan ini sebenarnya bukan sesuatu yang lazim dalam sistem politik kepartian di negara kita.

Sejak pilihan raya pertama pada tahun 1959 sehinggalah tahun 80-an, pemimpin yang dipilih biasanya mereka yang dikira matang dari segi umur dan kebanyakan calon terdiri daripada golongan senior di peringkat parti masing-masing.

Mempunyai pertalian darah dengan golongan bangsawan juga merupakan satu kelebihan kerana sistem feudal yang masih berpengaruh dalam masyarakat Melayu.

Hanya kes-kes terpencil sahaja membolehkan orang muda dapat bertanding dalam pilihan raya menerusi pilihan parti.

Antara kisah klasik ialah mantan Perdana Menteri Najib Razak yang bertanding di tempat ayahnya menyebabkan kerusi Parlimen Pekan kosong.

Hal ini masih boleh difahami kerana Najib Razak merupakan anak mantan Perdana Menteri yang banyak berjasa kepada negara dan berpengaruh dalam masyarakat Pekan khususnya.
 
PAS sebagai parti Melayu yang menjadi pesaing kepada UMNO sejak zaman sebelum merdeka juga sangat teliti dalam pemilihan calon pilihan raya.

Jarang-jarang anak muda diberi peluang menjadi calon dan bertanding dalam pilihan raya. Pengalaman politik generasi muda dalam parti mengambil masa kerana sistem perkaderan parti mengikut hierarki.

Biasanya calon-calon PAS sudah dipilih melalui tapisan yang ketat oleh pimpinan atasan dalam Majlis Syura sebelum dinamakan dalam pilihan raya.

Restu pemimpin berstatus tinggi Presiden dan Mursyidul Am dalam parti perlu diakur.

Menjelang milenia baharu, personaliti yang ditampilkan sebagai calon oleh parti-parti politik mula menampakkan perubahan terutamanya parti pembangkang. 

Gelombang politik baharu pasca era reformasi menjadi titik tolak parti politik mula memberikan kepercayaan kepada anak muda yang berkelayakan untuk menjadi calon.

Kebanyakan mereka terdiri daripada keluarga kelas menengah Melayu yang orientasi politik mereka melangkaui politik perkauman.

Isu-isu ekonomi dan kemanusiaan seperti  ketelusan pemerintah, tadbir urus yang baik (good-governance), keadilan, hak asasi manusia, dan antirasuah menjadi agenda perjuangan generasi ini.

Mereka ini tidak terikat bingkai politik kaum dan agama.

Pada awalnya mereka mungkin dipandang sebelah mata dan dianggap tidak mampu untuk menggugat status quo.

Ternyata, andaian ini salah kerana anak muda juga mampu menjadi 'giant killer' dan kehadiran mereka dalam DUN dan Parlimen memberikan impak segar kepada perdebatan dalam dewan.

Antara calon yang menang pilihan raya dalam usia yang sangat muda ialah Nik Nazmi Nik Ahmad, calon dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang memenangi DUN Seri Setia di negeri Selangor ketika berusia 25 tahun, mengalahkan calon Barisan Nasional yang jauh lebih matang dari segi umur dengan majoriti yang besar di kubu kuat Barisan Nasional.

Nik Nazmi merupakan calon yang paling muda bertanding dalam pilihan raya umum (PRU) pada 2008.

Parti Tindakan Demokratik (DAP) dililhat mula berani mempertaruhkan calon-calon muda dalam pilihan raya. Antaranya Hannah Yeoh yang bertanding pada usia 29 tahun dan menang kerusi Dewan Undangan Negeri Subang Jaya.

Pada usia 34 tahun, Hannah dilantik menjadi Speaker termuda dalam sejarah negara apabila menyandang jawatan itu di Selangor.

DAP turut mempertaruhkan Young Syefura Othman berusia 29 tahun ketika bertanding dalam PRU14 dan menang mewakili kerusi DUN Ketari di negeri Pahang.

Kehadirannya dalam politik mencuri tumpuan kerana umurnya yang masih muda dan keputusannya menyertai DAP yang biasanya didominasi oleh kaum Cina.

Ironinya, minatnya untuk terlibat dalam politik didorong oleh keluarganya yang merupakan aktivis PAS.    

Kemunculan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang bertanding di Parlimen Muar dalam PRU14 mengalahkan calon lebih berpengalaman daripada UMNO, Datuk Seri Razali Ibrahim dengan majoriti besar 6,953 undi cukup mengejutkan.

Syed Saddiq menunjukkan bahawa usia muda bukan halangan untuk mendapat undi daripada pengundi.

Beliau kemudiannya mencipta sejarah apabila dilantik menjadi menteri yang paling muda pada usia 25 tahun di bawah kerajaan Pakatan Harapan.

Beliau ialah menteri termuda selepas Najib Tun Razak yang dilantik pada usia 28 tahun.

Di laman sosial Instagram, Syed Saddiq dilihat sangat berpengaruh dalam kalangan anak muda dengan pengikut seramai 1.8 juta orang.

Syed Saddiq dilihat mempunyai impian yang lebih besar dalam usaha menubuhkan parti berteraskan golongan belia.

Jika strategi yang dilancarkan anggota Parlimen itu berkesan, ia mungkin dapat beri impak kepada senario politik tempatan.

Pengundi pada pilihan raya akan datang berkemungkinan bertambah sebanyak 8 juta orang sekiranya cadangan umur mengundi 18 tahun dilaksanakan.

Parti Syed Saddiq bakal digemari oleh anak-anak muda. Ia perlu dilihat sebagai sesuatu yang positif membantu menyuburkan perkembangan demokrasi negara.

Calon termuda yang pernah bertanding dalam sejarah pilihan raya di negara kita ialah P. Prabakaran. Beliau memenangi kerusi Parlimen Batu pada PRU ke-14 pada usia 22 tahun.

P. Prabakaran  yang bertanding atas tiket Bebas turut memadamkan rekod 41 tahun Seri Najib Razak yang sebelum ini menjadi wakil rakyat termuda selepas memenangi Parlimen Pekan pada tahun 1979.

Najib ketika itu berusia 23 tahun.

Kemenangan Prabakaran dibantu oleh pengundi parti PKR yang mengisytiharkan bakal memberikan sokongan sepenuhnya kepada calon muda itu selepas penyandang, Tian Chua dari PKR tidak dapat bertanding.

Ia berikutan tindakan pegawai pengurus pilihan raya membatalkan kertas pencalonannya berdasarkan keputusan denda mahkamah bernilai RM2,000. 

Berdasarkan senario pembabitan orang muda dalam politik arus perdana jelas membuktikan bahawa orang muda tidak semestinya dianggap tidak matang dan terlalu mentah untuk terlibat dalam politik. 

Kemunculan mereka sama ada dalam sidang Parlimen dan sidang DUN memberikan impak segar dan aktif mengambil bahagian dalam perbahasan.

Memiliki kelayakan akademik yang baik, berkemampuan menyampaikan hujah-hujah dengan matang, mempunyai pandangan-pandangan yang kritikal dalam membahaskan usul di dalam sidang dewan merupakan ciri-ciri yang diperhatikan terhadap golongan ini.

Jika dinilai dari mutu perbahasan tidak ada jurang jika dibandingkan dengan wakil rakyat yang lebih berusia.

Wakil rakyat generasi muda ini lebih tertib dan sopan menunggu giliran masa berbahas, matang dalam berhujah dan membuat persediaan sebelum mengambil bahagian dalam perbahasan. 

Sidang dewan digunakan sebaik-baiknya sebagai medan untuk ahli parlimen berbahas, menggubal polisi dan undang-undang.

Dunia telah menunjukkan bahawa pemimpin muda boleh mentadbir negara dengan baik. Sebagai contoh, Sebastian Kurz dilantik menjadi Canselor Austria ketika berusia 31 tahun.

Beliau pernah dilantik menjadi menteri luar paling muda dalam sejarah Eropah pada usia 27 tahun.

Jacinda Ardern, Perdana Menteri New Zealand merupakan kerajaan wanita termuda dunia ketika berusia 37 tahun dan telah menunjukkan kematangan ketika negaranya diuji serangan pengganas anti-Islam pada bulan Mac 2019.

Begitu juga Justin Trudeau yang menjadi Perdana Menteri Kanada dalam usia awal 40-an. 

Hakikatnya Malaysia juga mempunyai pemimpin muda yang berbakat, bijak dan berkemampuan menjadi memimpin negara.

Berikanlah mereka peluang, nescaya mereka akan buktikan kemampuan.

Memetik kata-kata keramat Sukarno, Presiden Indonesia yang mempercayai kemampuan generasi muda: "Berikan aku 1,000 orang tua, nescaya akan ku cabut semeru dari akarnya; berikan aku 10 pemuda, nescaya akan ku goncangkan dunia" memberikan gambaran peranan yang boleh disumbang generasi muda dalam mencorakkan masa depan negara.


Syahrin Said ialah Pensyarah Kanan di Jabatan Kenegaraan dan Ketamadunan, Universiti Malaysia Terengganu.

Penulisan artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI.