KUALA LUMPUR : Bekas Timbalan Ketua Bahagian UMNO Putrajaya, Tun Faisal Ismail Aziz merayu Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) membatalkan hukuman penggantungan keahlian terhadapnya.

Beliau mendakwa penggantungan selama enam tahun itu adalah zalim dan tidak masuk akal.

Menerusi satu kenyataan, Tun Faisal berkata, beliau juga berharap mereka menarik balik pengesahan terhadap keputusan Lembaga Disiplin UMNO Malaysia yang didakwanya tidak bersandarkan merit dan fakta kes.

“Saya juga memohon mereka mengembalikan semula hak-hak keahlian saya, termasuk jawatan saya sebagai Ketua UMNO Cawangan dan Timbalan Ketua UMNO Bahagian.

“Jawatan itu saya menangi melalui proses demokrasi yang sihat dan dalam pertandingan yang adil tanpa menyalahi tata etika parti termasuk politik wang.

“Semoga dengan penarikan semula pengesahan dan hukuman yang zalim dan tidak masuk akal ini, imej UMNO akan menjadi semakin baik serta dilihat lebih adil dan lebih demokratik di mata ahli dan rakyat,” katanya.


MKT UMNO | Tun Faisal 'pelik' digantung sehingga enam tahun

Mengulas lanjut, beliau berkata Lembaga Disiplin parti terkhilaf apabila tidak mempertimbangkan secara adil fakta dan konteks sebenar kenyataannya.

Bahkan, beliau mendakwa mereka tidak menyampaikan maklumat yang sebenar kepada MKT.

“Saya ingin menegaskan sekali lagi tidak ada sebarang unsur kritikan, fitnah, celaan dan kecaman yang saya lakukan terhadap Presiden secara terbuka,” ujarnya.

Tegasnya, keputusan Lembaga Disiplin UMNO itu menimbulkan tanda tanya dan memberi persepsi negatif terhadap UMNO.

BACA: 'Yang buat jajaran baharu tak kena, yang bersuara pula kena tindakan' - Tun Faisal

“Ini kerana saya tidak melakukan sebarang kesalahan yang besar seperti mensabotaj parti, tidak mendedahkan rahsia parti, tidak didapati bersalah kerana politik wang dan tidak didakwa di mahkamah.

“Tiada sebarang `penghakiman’ bertulis diberikan kepada saya dan pertuduhan bahawa saya memfitnah Presiden, mengkritik Presiden secara terbuka dan memberikan gambaran negatif terhadap Lembaga Disiplin UMNO tidak dapat dibuktikan.

“Saya juga telah menjawab secara berfakta di dalam sesi Tribunal Lembaga Disiplin UMNO pada 1 Mac 2021,” katanya.


Tindakan Disiplin | Tun Faisal tuntut 3 syarat
 

Tun Faisal sebelum ini mempersoalkan keputusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO yang menggantung keahliannya selama enam tahun.
 
Tegasnya, beliau pelik dengan hukuman enam tahun tersebut kerana sebelum ini ada beberapa pemimpin mengkritik Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dengan lebih keras namun tidak pula dikenakan tindakan sebegitu.

Menurutnya, apa yang disuarakan sebelum ini berupa cadangan kepada Ahmad Zahid dan bukannya kritikan.