KUALA LUMPUR: Datuk Ahmad Marzuk Shaary (PN - Pengkalan Chepa) menasihatkan kerajaan agar tidak sewenang-wenangnya menjual aset Lembaga Tabung Haji (TH).

Menurutnya, sekiranya tetap mahu menjual aset TH, kajian dan langkah strategik perlu dilaksanakan terlebih dahulu.

Beliau turut memuji dua bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang membatalkan penjualan 76,000 hektar tanah milih TH.

“Kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada waktu itu dengan usaha daripada Pagoh (Tan Sri Muhyiddin Yassin) dan Bera (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob) yang kuat pertahankan ladang-ladang ini tidak dijual.

“Saya bimbang ucapan Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) ini sebagai back door untuk melaksanakan agenda tertangguh Pakatan Harapan pada 22 bulan yang tak sempat dilaksanakan.

“Jangan ingat lebai-lebai yang berada di Tabung Haji itu hanya pandai buat bisnes haji dan umrah sebagaimana Pandan (Rafizi Ramli) yang selalu menyindir lebai-lebai.

“Kami lebai-lebai pun tahu mentadbir. Jadi lebai, mentadbir Kelantan selama 23 tahun tanpa ada sebarang ketirisan,” katanya.

“Kami lebai-lebai pun tahu mentadbir” - Ahmad Marzuk


Beliau berkata demikian ketika membahaskan Belanjawan 2023 di Dewan Rakyat pada Khamis berkaitan jaminan ekuiti Bumiputera disuarakan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menegaskan beliau mahu TH, Felda mengembalikan fungsinya.