Ketiadaan kelibat pemimpin Pakatan Harapan (PH) Kedah semasa banjir besar melanda negeri itu membuktikan sikap tidak bertanggungjawab mereka dalam menangani bencana.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Kedah Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin berkata, ia menunjukkan kelemahan sama ada daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) atau Ahli Parlimen PH sendiri.

Tegasnya, ia termasuk antaranya Gooi Hsiao Leung dari Parlimen Alor Setar, Datuk Mahfuz Omar (Pokok Sena) dan Datuk Johari Abdul (Sungai Petani).

"Ramai pemimpin PH yang lain mengambil sikap lepas tangan. Malah sebahagiannya langsung menghilangkan diri dan tidak ambil peduli pengundi yang memilih mereka selama ini. Mana mereka?

"Amat dikesali mereka hanya sibuk berbicara soal mahu membina negara. Menjaja ceramah menghasut di sini sana walhal keperluan mangsa banjir di kawasan terabai.

"Mereka bukan sekadar lambat bertindak, kurang peduli malah dalam kebanyakkan hal jentera UMNO yang akhirnya mendepani dan mengambil peranan yang diabaikan wakil rakyat PH yang berterusan dibuai angan-angan mahu menguasai Kedah," katanya kepada Astro AWANI di sini pada Ahad.

BACA: Penduduk Kedah takut banjir besar 2010 berulang

BACA: Tiga sekolah di Perlis, Kedah ditutup esok susulan banjir


Tegasnya, langkah itu berbeza dengan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Bashah yang mengkoordinasi jawatankuasa bencana negeri dengan begitu cekap.

"Beliau juga mengambil pendekatan proaktif dengan meninjau sendiri kesemua pusat pemindahan banjir yang diwujudkan di daerah terlibat bagi memastikan tiga perkara penting sentiasa dalam keadaan siap siaga.

"Pertama keperluan asas mangsa disediakan, kedua, bantuan dari kesemua agensi diselaraskan supaya cepat sampai dan ketiga, keselesaan serta khidmat bantuan susulan selepas banjir diberikan," ujarnya.

Kata Shaiful lagi, itulah petunjuk prestasi utama (KPI) cemerlang Ahmad Bashah yang tidak pernah mengenal penat, siang atau malam semasa memberikan khidmat kepada rakyat.

"Dengan gabungan muafakat seluruh jentera UMNO bahagaian dan negeri juga serta siap siaga seluruh jentera agensi dan jabatan, tenyata pengurusan banjir di Kedah tahun ini menampakkan kesan yang baik selain refleksi kecekapan dalam tindakan.

"Jika aspek pengurusan risiko dan krisis yang melibatkan rakyat masih gagal difahami dan dihayati oleh pimpinan PH, maka dua persoalan boleh ditimbulkan.

"Pertama, bagaimana mungkin mereka mahu memenuhi aspirasi dan keperluan rakyat Kedah semasa berlakunya krisis kerana kurang sikap kepedulian yang menjadi amalan selama ini dan kedua, berdasarkan bukti rekod, pimpinan PH hanya bijak memberi alasan serta beretorik dari berusaha melakukan tindakan seperti yang terbukti melalui pengalaman BN dan UMNO selama ini dalam soal pengurusan bencana," tegasnya.

Nyatalah, kata Shaiful, PH bukanlah opsyen terbaik untuk menjadi pilihan kepada rakyat Kedah di atas segala tindak tanduk mereka selama ini yang cukup mengecewakan.

"Pemuda UMNO Kedah yang 'kesepian' tanpa pemimpin PH menangani bencana banjir pada tahun ini membuktikan mereka sama sekali tidak layak menjadi sebuah kerajaan alternatif, ataupun 'Government in the waiting' yang mampu menggalas tanggungjawab membela rakyat kelak," ujarnya.

Jelasnya, hujan lebat berterusan selain air pasang besar dan pelepasan air dari beberapa buah empangan utama kesan dari takungan yang melepasi paras bahaya menyebabkan beberapa buah daerah di Kedah seperti Kubang Pasu, Kota Setar, Pokok Sena dan Kuala Muda/Yan dilanda banjir kilat.

"Banjir kali ini tidaklah seteruk banjir besar 2010 di Kedah yang lalu tatkala kerajaan pakatan ketika itu terkapai-kapai dalam mengurus isu bantuan bencana sehingga memerlukan campur tangan pusat selain jentera BN dan UMNO sendiri yang setiasa di hadapan meskipun bergelar pembangkang ketika itu.

"Bezanya banjir kali ini hanyalah kesan air dari hulu yang melimpahi sungai utama. Selain kesannya sudah dijangka dan dengan inisiatif projek tebatan banjir yang akan siap sepenuhnya 2018 nanti, banyak kawasan di negeri ini terhindar dari bencana banjir," katanya.