KUALA LUMPUR: Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) berharap masalah semasa yang membelenggu rakyat dapat diberikan tumpuan dengan pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri ke-9.

Presidennya, Datuk Seri Jeffrey Kitingan berkata, kabinet baharu yang akan dilantik juga perlu beri tumpuan kepada isu Sabah dan Sarawak termasuk Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

‘’Jadi saya harap dengan penyelesaian kemelut politik itu, bolehlah kita menumpukan perhatian kepada isu-isu dan masalah yang kita hadapi sekarang, iaitu pandemik COVID-19 kerana kebajikan rakyat dan ekonomi.

‘’Dalam masa yang sama, saya berharap kabinet baru akan mengambil kira atau memberi tumpuan kepada isu Sabah dan Sarawak khususnya hak hak kita yang termaktub dalam Perlembagaan dan juga MA63,’’ katanya.

Beliau juga berpendapat bahawa jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM) wajar diberikan kepada pemimpin dari Sabah dan Sarawak.

Sementara itu, Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), Datuk Seri Maximus Ongkili menyifatkan pengalaman dimiliki Ismail Sabri sebagai Menteri Kanan selama 17 bulan dalam pentadbiran sebelum ini nyata menyerlahkan kepimpinan dan kemampuannya.

“Sebelum ini, dia berjaya membuktikan tokoh kepimpinannya dan memainkan peranan sebagai Menteri Kanan Pertahanan dan Timbalan Perdana Menteri dalam memerangi pandemik COVID-19.

‘’Kami berkeyakinan Ismail Sabri mampu menggalas jawatan sebagai Perdana Menteri dengan baik dan PBS akan terus bekerjasama dalam perkara-perkara melibatkan pembangunan dan keselamatan.

‘’Selain itu, kerjasama ini pastinya akan melibatkan keperluan keselamatan di Sabah dan Sarawak selain memberi tumpuan kepada penyelesaian Perjanjian Malaysia 1963 (MA63),’’ katanya.

BACA: Agong perkenan lantik Ismail Sabri sebagai PM ke-9

BACA: Ismail Sabri PM ke-9: Ketepi agenda politik, bersatu hati tangani pandemik COVID-19 - Agong

BACA: Ismail Sabri ada kelayakan dan pengalaman - Hajiji

Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan melantik Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-9.

Menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Istana Negara, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin, keputusan itu ditetapkan Seri Paduka Baginda selepas Ismail Sabri menerima sokongan majoriti yang mencukupi iaitu seramai 114 Ahli Dewan Rakyat.


Agong perkenan lantik Ismail Sabri sebagai PM ke-9