KUALA LUMPUR: Rakyat berhak mendakwa Perdana Menteri yang menjadi jutawan selepas menjawat jawatan tersebut kerana memperoleh wang secara haram, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ahli Parlimen Langkawi itu memberitahu, kebiasaannya Perdana Menteri tidak memiliki kekayaan, dan sekiranya  seseorang itu kaya, maka beliau perlu mengisytiharkan statusnya sewaktu perlantikan.

Oleh yang demikian katanya, segala kekayaan selepas menjawat jawatan nombor satu itu hendaklah dianggap sebagai haram dan boleh dirampas oleh pihak yang berkuasa.

"Bahkan awal-awal lagi dia dikenal sebagai orang kaya, sebagai jutawan. Jika dia tidak dikenali sebagai orang kaya maka ini juga akan diketahui oleh masyarakat,

"Tetapi apabila Perdana Menteri selepas menjadi PM (Perdana Menteri) menjadi jutawan, rakyat berhak mendakwa dia telah dapat wang itu secara haram," katanya dalam blog Chedet di sini, pada Isnin.

Hak Rakyat | Perdana Menteri tidak boleh jadi jutawan


Mengulas lanjut, bekas Perdana Menteri itu turut menjelaskan, juga menjadi satu kesalahan untuk menerima derma meskipun ianya dilakukan dengan ikhlas.

"Jika ada duit diterima, ianya untuk parti. Tetapi jika di masuk akaun peribadi, itu salah.

"Jika didakwa bahawa tokoh negara asing yang menderma untuk apa tujuan pun ia tetap salah. Ahli politik dalam negeri tidak boleh terima hadiah atau derma dari negara asing kerana ini memberi peluang kepada negara asing untuk campur tangan dalam politik dalam negeri," jelasnya lagi.