KUALA LUMPUR:Perikatan Nasional (PN), Barisan Nasional (BN), dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) perlu mewujudkan satu gagasan bagi melambangkan kesatuan tiga parti itu, kata Setiausaha Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Datuk Seri Hamzah Zainudin.

Ahli Parlimen Larut itu berkata gagasan berkenaan dilihat perlu bagi mengekalkan permuafakatan politik ketika menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 kelak, supaya Perikatan Nasional dapat terus memerintah Kerajaan Persekutuan di samping mengambil alih kerajaan negeri pimpinan Pakatan Harapan.

Ujarnya lagi, gagasan itu bakal menjulang wawasan dan aspirasi yang diperjuangkan oleh parti-parti politik yang bergabung di bawahnya.

“Oleh itu, satu Piagam Persefahaman Politik antara tiga gabungan parti besar ini harus segera direalisasikan.

“Dengan termeterainya piagam ini, rakyat akan lebih yakin bahawa gagasan tersebut mempunyai kestabilan politik yang kukuh serta keupayaan untuk terus mentadbir negara melalui dasar-dasar bagi memajukan ekonomi, membangunkan negara dan membela rakyat di masa hadapan,” katanya lagi.

 
Sumber Facebook hamzahzainudinofficial

Hamzah berkata sebagai sebuah gagasan yang inklusif, semua pemimpin parti yang bergabung di dalamnya harus diberikan ruang dan peluang yang sama untuk menyuarakan pendapat serta pandangan masing-masing.

“Dengan mengambil kira kehendak semua parti tidak kira besar atau kecil, tidak kira mewakili mana-mana bangsa, kaum dan agama, gagasan ini nanti mampu melahirkan satu manifesto yang benar-benar memenuhi keperluan seluruh lapisan rakyat Malaysia.

“Saya yakin sekiranya semua pemimpin benar-benar ikhlas untuk menentukan masa hadapan negara yang lebih baik, insya-Allah tanah air ini akan menjadi sebuah negara kebanggaan rakyatnya dan disegani dunia,” katanya lagi.

Mengulas lanjut, Hamzah yang juga Menteri Dalam Negeri berkata Perikatan Nasional lahir ketika negara menghadapi krisis politik dan perkauman yang semakin parah.

Keperluan untuk membentuk sebuah kerajaan baharu, katanya lagi, tercetus akibat dari ketidakpuasan hati rakyat atas beberapa dasar dan tindakan kerajaan Pakatan Harapan.

“Jangka masa 22 bulan di bawah Pakatan Harapan, menyaksikan kegagalan parti PH menunaikan pelbagai janji manifesto, pertikaian mengenai hak istimewa orang Melayu, pengurusan ekonomi yang lemah dan berbagai isu yang melibatkan kepentingan rakyat dan negara.

“Ekoran daripada itu, beberapa perbincangan awal telah diadakan dalam kalangan ahli-ahli parlimen mewakili parti-parti politik yang berkongsi aspirasi yang sama untuk merangka strategi menyelamatkan negara, dan mengambil-alih kerajaan daripada Pakatan Harapan supaya Perdana Menteri ketika itu meneruskan kepimpinan dengan kerajaan yang baharu,” katanya lagi.

Sehubungan itu, Hamzah berkata bagi memastikan segala perancangan itu dapat direalisasikan, beberapa Ahli Parlimen terpaksa berkorban dengan membuat beberapa keputusan yang penting.

“Ini termasuklah penyertaan Ahli-Ahli Parlimen tertentu ke dalam parti baharu untuk memastikan usaha ini dapat dijayakan.

“Oleh itu, tidak timbul persoalan sama ada mereka adalah pengkhianat ataupun duri dalam daging kepada mana-mana parti yang pernah mereka wakili kerana apa yang lebih penting adalah matlamat untuk menumbangkan PH dan menubuhkan kerajaan baharu tercapai,” katanya lagi.

Hamzah berkata ketika pembentukan Kerajaan Perikatan Nasional di peringkat pusat, kedudukan kerajaan-kerajaan negeri juga diambil kira bagi memastikan wujud kesinambungan di antara kepimpinan kerajaan pusat dan kerajaan negeri.

Bagi tujuan tersebut, katanya lagi, kerjasama politik tidak dijalinkan atas dasar parti yang mempunyai bilangan ADUN terbesar semata-mata, tetapi juga atas dasar tolak ansur dan persetujuan bersama di antara semua parti yang terlibat.

BACA: Ikut perjanjian asal, Perak patut kekal di bawah Bersatu - Hamzah