KUALA LUMPUR: Calon Barisan Nasional (BN) harus dipilih semula untuk bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelangai, Pahang akan datang.

Menurut Timbalan Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, ia bagi memberi kesinambungan perkhidmatan kepada rakyat di DUN itu.

"Kita akan berada di Pelangai, Pahang tetapi pada hemat saya, yang penting wakil daripada Barisan Nasional (BN) harus dipilih semula bagi memberikan kesinambungan perkhidmatan kepada rakyat," katanya.

Mengulas lanjut ujar Ahmad Zahid, terdapat enam nama calon telah diserahkan kepadanya dari UMNO Pahang untuk diteliti ketika ini.

"Nama (calon) telah diserahkan dan saya sedang meneliti bersama dengan Pengerusi BN Pahang yang juga Menteri Besar.

"(Senarai calon) disampaikan kepada saya, ada enam orang tapi kita akan senarai pendek dalam masa terdekat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas merasmikan Perhimpunan Agung ke-15 Parti Makkal Sakti Malaysia di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur pada Ahad.

PRK DUN Pelangai diadakan berikutan kematian penyandangnya, Datuk Seri Johari Harun pada 17 Ogos lalu.

Johari adalah antara 10 individu yang terkorban dalam nahas pesawat terhempas di Lebuhraya Guthrie berhampiran Bandar Elmina, Shah Alam.

Pada Pilihan Raya Umum ke-15 yang lalu, Johari berjaya memenangi kerusi DUN Pelangai dengan majoriti 4,048 undi, menewaskan calon Perikatan Nasional (PN), Kasim Samat.

Beliau memperoleh 7,308 undi berbanding 3,260 undi diterima lawannya itu manakala dua lagi calon iaitu Ahmed Wafiuddin Shamsuri daripada Pakatan Harapan (2,031) dan Isa Ahmad daripada Pejuang (65 undi).