JOHOR BAHRU: Masyarakat India di Parlimen Pulai mengharapkan bakal pengganti Datuk Seri Salahuddin Ayub dapat meneruskan usaha Allahyarham menjaga dan memperkasakan kebajikan masyarakat India di kawasan itu agar tidak ketinggalan dan rasa terpinggir.

Beberapa penduduk kaum India, yang ditemui Bernama, menyatakan rasa puas hati dengan inisiatif yang dilakukan Kerajaan Perpaduan mahupun kerajaan negeri sebelum ini, namun mengharapkan lebih banyak bantuan dapat disediakan termasuk menyegerakan isu milikan tanah bagi membina sekolah Tamil dan perumahan.

Pengerusi Kuil Sri Subramaniar Tampoi, K. Arumugan, berkata masyarakat India khususnya di Kempas amat memerlukan sekolah baharu kerana sekolah yang sedia ada sudah semakin padat.

"Kita berharap wakil rakyat baharu dapat membawa perkembangan yang lebih baik dalam isu perumahan, sekolah Tamil, kuil dan masalah-masalah yang memerlukan dana.

"Dalam isu sekolah itu terdapat tanah untuk pembinaan sekolah yang terletak di kawasan sempadan antara Kempas di bawah Parlimen Pulai dengan Parlimen Iskandar Puteri... kita harap isu ini dapat disegerakan," katanya kepada Bernama, hari ini.

Seorang penduduk kempas, K. Mohana, 50, turut berharap wakil rakyat baharu yang bakal diberi mandat berkhidmat di situ dapat mempercepatkan proses pemilikan tanah untuk pembinaan sekolah berkenaan selain memberi perhatian kepada golongan B40.

Di Parlimen Pulai, terdapat seramai 20,508 atau 12.31 peratus pengundi India merangkumi Dewan Undangan Negeri (DUN) Perling dan Kempas.

Sementara itu, Calon Pakatan Harapan (PH) bagi Pilihan Raya Kecil (PKR) Parlimen Pulai, Suhaizan Kaiat berkata beliau tekad melunaskan bantuan-bantuan yang telah dirancang oleh Allahyarham Salahuddin untuk kaum India di Pulai.

Katanya, sekiranya diberikan mandat sebagai wakil rakyat di situ, beliau akan berusaha sedaya upaya menjaga kebajikan segenap lapisan masyarakat termasuk kaum India.

"Di Pulai ini, Allahyarham Salahuddin sudah merancang untuk menyalurkan dana dan bantuan-bantuan untuk kaum India, namun tidak kesampaian...jika saya diberikan amanah oleh pengundi selepas PRK ini, permohonan mereka kita akan lunaskan," katanya ketika ditemui pemberita pada program menyantuni masyarakat India di Tampoi, Pulai.

Pada PRK Parlimen Pulai, Suhaizan berdepan saingan tiga penjuru menentang calon Perikatan Nasional (PN) Zulkifli Jaafar dan Samsudin Mohamad Fauzi yang akan bertanding sebagai calon Bebas.

PRK Parlimen Pulai dan DUN Simpang Jeram diadakan susulan kekosongan luar di dua kerusi jangka berikutan kematian penyandangnya Salahuddin yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup pada 23 Julai lepas.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan PRK bagi kedua-dua kerusi itu diadakan serentak dengan hari pengundian awal pada 5 Sept diikuti hari pengundian 9 Sept ini.

-- BERNAMA